Hlavním místem nákupu vína jsou pro českou populaci i nadále super a hypermarkety, kde jej nakupují dvě třetiny konzumentů a polovina tento typ prodeje uvedla jako svůj nejčastější.
Zvýšil se ale také podíl konzumentů, kteří nakupují ve vinotékách a přímo od vinařů. Vzrostl také podíl osob nakupujících víno na internetu, stále jde ovšem o okrajový nákupní kanál (využívá ho pouze 5 %). Stejně jako v roce 2016 hraje u tuzemských konzumentů vína podstatnou roli při nákupu předchozí zkušenost s vínem, kvalita, doporučení a samozřejmě i cena.
Čeští konzumenti v průměru za víno utratí 404 Kč měsíčně (294 Kč za lahvová), což ve srovnání s rokem 2016 představuje mírný nárůst o 25 Kč. Čeští konzumenti jsou za láhev vína pro vlastní spotřebu ochotni vydat v průměru maximálně 158 Kč. Pokud víno kupují jako dárek, jsou za láhev ochotni zaplatit vyšší částku, průměrně 239 Kč. Poměrně překvapivě mají při nákupu vína méně podstatný vliv faktory jako např. ocenění nebo medaile a také typ uzávěru.
Většina konzumentů souhlasí tím, že pěkný obal prodává (64 %, od roku 2016 beze změny), co se týče vzhledu lahví, preferovanějšími jsou vína s tradičním vzhledem (67 %) před moderním (48 %), preference moderního vzhledu ovšem od roku 2016 vzrostla (+9 %). Ovlivnění reklamou při výběru vína připouští jen čtvrtina dotázaných (24 %, +3 %).
Vinařské novinky do schránky