Průzkum: Nejoblíbenějším alkoholem Čechů je víno, hlavně to moravské

Češi mají ze všech alkoholických nápojů nejraději víno, většina bílé, na ta moravská a česká stále nedají dopustit a za ta kvalitní si neváhají připlatit. Častěji víno pijí ženy a lidé výše postavení, třetina spíše mladších ročníků uvádí, že ho pije více než dříve, a ve znalostech o víně se za poslední roky zlepšili. Tolik ve zkratce ukázal nejnovější průzkum Vinařského fondu – Víno a český spotřebitel 2020.

Průzkum

Bezmála tři čtvrtiny (73 %) dospělé populace konzumují víno, a to včetně úplných abstinentů. Víno je tak nejkonzumovanějším alkoholickými nápojem Čechů. Druhé pivo, ať už příležitostně, nebo pravidelně, konzumují „jen“ cca dvě třetiny (65 %) dospělých. Znamená to tedy, že víno má ze všech alkoholických nápojů mezi konzumenty stále nejméně odpůrců. V absolutních číslech, tedy v celkově zkonzumovaném množství či pravidelnosti konzumace však pivo stále dominuje.

Víno je nejkonzumovanějším alkoholickými nápojem Čechů.

„Průzkum nám ukázal, že čeští konzumenti vína jsou většinou vlastenci. Téměř tři pětiny preferují moravská a česká vína zejména kvůli jejich lepší chuti, podpoře domácí produkce, a hlavně kvalitě. To je pro nás důležitý a pozitivní poznatek, protože právě toho se snažíme dlouhodobě docílit,“ komentoval výsledky průzkumu Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu a dodal: „Češi se také orientují na kvalitní víno, a to až do té míry, že jsou ochotni si za kvalitu i připlatit. Toto je asi nejdůležitější výstup z průzkumu pro všechny naše vinaře.“

Většina konzumentů má nejraději bílá vína (54 %), čtvrtina preferuje červená (25 %), jen 6 % dává přednost růžovým vínům a 15 % na barvě nezáleží. Oproti roku 2016, kdy proběhl předchozí průzkum, slábne preference červeného vína, a naopak pozvolna stoupá zájem o růžová vína. Z hlediska množství zbytkového cukru čeští konzumenti preferují zejména vína polosuchá (29 %) a polosladká (24 %), více než pětina preferuje suchá vína (22 %). Ve srovnání s rokem 2016 roste obliba suchých a polosuchých vín a mírně klesá zájem o polosladká či sladká vína.

Kde a jak víno nakupujeme?

Čeští konzumenti v průměru za víno utratí 404 Kč měsíčně.

Hlavním místem nákupu vína jsou pro českou populaci stále super a hypermarkety, kde jej nakupují dvě třetiny konzumentů. Polovina respondentů tento typ prodeje uvedla jako svůj vůbec nejčastější. Zvýšil se ale také podíl konzumentů, kteří nakupují ve vinotékách a přímo od vinařů. Vzrostl také podíl osob nakupujících víno na internetu, stále jde ovšem o spíše doplňkový nákupní kanál (využívá ho pouze 5 %). Stejně jako v roce 2016 hraje u tuzemských konzumentů vína podstatnou roli při nákupu předchozí zkušenost s vínem, kvalita, doporučení a samozřejmě i cena. Poměrně překvapivě mají při nákupu vína méně podstatný vliv faktory jako např. ocenění nebo medaile a také typ uzávěru (korek, plast, šroubový atp.). Čeští konzumenti v průměru za víno utratí 404 Kč měsíčně (294 Kč za lahvová), což ve srovnání s rokem 2016 představuje mírný nárůst o 25 Kč.

Průzkum připravila renomovaná agentura FOCUS – Marketing & Social Research prostřednictvím obsáhlého dotazníkového šetření metodou CAPI.  Šetření probíhalo v srpnu a září roku 2020, mezi více než 1200 respondenty z populace 18+. Pravidelné šetření postoje spotřebitelů k moravským a českým vínům zadává Vinařský fond již od roku 2006.

Soubory ke stažení

TZ - Průzkum: Nejoblíbenějším alkoholem Čechů je víno, hlavně to moravské
docx, 50653

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína