Mladá fronta Dnes, 9.12.2005
Ze 153 tisíc lahví už zbývají jen poslední kusy ve velkoobchodech
Jižní Morava - Francouzskému mladému vínu se značkou Beaujolais Nouveau vyrostla letos v moravských vinných sklepích poprvé silná konkurence se jménem Svatomartinské víno
"Vím o telefonátu přímo od francouzského dovozce, že příští rok pravděpodobně pro český trh sníží cenu Beaujolais Nouveau, aby mohli Svatomartinskému konkurovat," konstatoval hrdě ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec. Zatímco francouzské mladé víno stojí v českých obchodech i 200 korun za láhev, cena moravského vína z letošní sklizně málokdy přesáhla sto korun.
I v dalších ohledech vyšlo Svatomartinské ze srovnání s Beaujolais se ctí. "Znalci oceňovali, že narozdíl od francouzského mladého vína, které smí být pouze červené, existuje to moravské ve třech variantách. Zaujala je také jeho ovocnější chuť," vysvětlil Libor Nazarčuk z břeclavského vinařství Mráz, které spolu s dalšími pětadvaceti výrobci splnilo kritéria pro užívání značky Svatomartinské. Devadesát procent tisícovky lahví, které malé vinařství vyrobilo, zmizelo do sedmi dnů od představení značky.
"Někteří vinaři přistupovali k zavádění této značky velmi opatrně. Obávali se, že o něj nebude dostatečný zájem," dodal Machovec.
Ti, kteří obavám z nezájmu veřejnosti nepodlehli, teď rozhodně nelitují. "Do vinoték i obchodních řetězců jsme dodali necelých třicet tisíc lahví. Ve skladu už nemáme ani jedinou," poznamenal Pavel Stefanovič, generální ředitel velkopavlovické společnosti Vinium s tím, že pár lahví by možná mohlo zbývat ve velkoskladech. Celkově letos neslo značku Svatomartinské 153 tisíc lahví červeného, bílého i růžového vína. Ředitel Vinařského fondu připouští, že v příštím roce by se jejich počet mohl zdvojnásobit.
Foto popis: Nové logo Svatomartinského vína
Foto autor: FOTO: MAFA - RADEK MIČA
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Morava
Vinařské novinky do schránky