Cestou za vínem se opřou o hole

Znojemské noviny, 16.5.2008

Šatovská společnost Znovín představila na Znojemsku dosud nevídaný sport - chůzi s turistickými holemi.

Hnanice/Turistické šortky, zelené hůlky v rukou, mapu za pasem a degustační skleničku v kapse. Tak vypadá prototyp návštěvníka Znojemska, který by sem měl mířit za novou atrakcí - takzvaným Znovín walking.

Méně i více náročnými stezkami, vedoucími po již vyznačených cestách v okolí Hnanic, Šatova a Havraníků, i v Národním parku Podyjí by lidé měli chodit s oporou teleskopických holí.

Ty využívají lidé při takzvaném nordic walking, jenž má domov ve Finsku a je charakterizovaný jako chůze, která léčí. Chození s turistickými holemi má klasickou chůzi povyšovat na vysoce účinný trénink celého těla, bez extra námahy a bez nároků na speciální vybavení.

Nasát atmosféru

Společnost Znovín tak na Znojemsko přivedla další typ turistiky.

'Jde nám především o to, aby lidé nasáli atmosféru Znojemska, aby se seznámili s vínem a kraj si oblíbili. Dalším důvodem je, že i my sami už nejsme tak zdatní, abychom na kole hroutili kilometry. Sám si poslední dobou čím dál více chůzi s hůlkami užívám,' řekl ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner.

Připustil, že motivem byl i zákaz pití alkoholu při jízdě na kole po vinařských cyklistických stezkách, který vstoupil v platnost s novou silniční vyhláškou.

'Částečně je důvodem i to, že se na kole nesmí pít. Což u chození neplatí,' uznal Vajčner.

Vinařská firma už k novému programu vydala obsáhlou brožuru s detailním popisem a mapkami pro čtrnáct tras, z toho sedmi lehčích a sedmi náročnějších. Nejkratší má necelých šest a nejdelší třicet kilometrů.

Hole za sedm stovek

Publikace je za sto korun k dostání v Louckém klášteře, či v prodejně firmy na Horní České a to i s turistickými teleskopickými holemi. Jeden pár přijde na sedm set korun.

'Trasy jsou přímo v terénu značeny na hlavních rozcestích modrými tečkovanými šipkami s nápisem Znovín walking a s číslem konkrétní trasy. Kromě nich turisté narazí i na deset informačních tabulí s popisem zajímavých historických a přírodních míst, vinic, měst a obcí,' upřesnil Marek Matula z reklamní agentury, která s firmou na projektu spolupracovala.

Zvláště náročnější trasy jsou vedeny i územím Národního parku Podyjí.

'Kopírují stávající značené stezky, takže tam problém nevidím. S firmou ale ještě jednáme o dalším rozšíření méně náročných tras i do národního parku. Tam schůdné řešení ještě hledáme,' uvedl zástupce ředitele správy Národního parku Podyjí Jan Kos.


DANIEL SMOLA, LIBOR MALAFA

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína