Znojemské noviny, 16.5.2008
Šatovská společnost Znovín představila na Znojemsku dosud nevídaný sport - chůzi s turistickými holemi.
Hnanice/Turistické šortky, zelené hůlky v rukou, mapu za pasem a degustační skleničku v kapse. Tak vypadá prototyp návštěvníka Znojemska, který by sem měl mířit za novou atrakcí - takzvaným Znovín walking.
Méně i více náročnými stezkami, vedoucími po již vyznačených cestách v okolí Hnanic, Šatova a Havraníků, i v Národním parku Podyjí by lidé měli chodit s oporou teleskopických holí.
Ty využívají lidé při takzvaném nordic walking, jenž má domov ve Finsku a je charakterizovaný jako chůze, která léčí. Chození s turistickými holemi má klasickou chůzi povyšovat na vysoce účinný trénink celého těla, bez extra námahy a bez nároků na speciální vybavení.
Nasát atmosféru
Společnost Znovín tak na Znojemsko přivedla další typ turistiky.
'Jde nám především o to, aby lidé nasáli atmosféru Znojemska, aby se seznámili s vínem a kraj si oblíbili. Dalším důvodem je, že i my sami už nejsme tak zdatní, abychom na kole hroutili kilometry. Sám si poslední dobou čím dál více chůzi s hůlkami užívám,' řekl ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner.
Připustil, že motivem byl i zákaz pití alkoholu při jízdě na kole po vinařských cyklistických stezkách, který vstoupil v platnost s novou silniční vyhláškou.
'Částečně je důvodem i to, že se na kole nesmí pít. Což u chození neplatí,' uznal Vajčner.
Vinařská firma už k novému programu vydala obsáhlou brožuru s detailním popisem a mapkami pro čtrnáct tras, z toho sedmi lehčích a sedmi náročnějších. Nejkratší má necelých šest a nejdelší třicet kilometrů.
Hole za sedm stovek
Publikace je za sto korun k dostání v Louckém klášteře, či v prodejně firmy na Horní České a to i s turistickými teleskopickými holemi. Jeden pár přijde na sedm set korun.
'Trasy jsou přímo v terénu značeny na hlavních rozcestích modrými tečkovanými šipkami s nápisem Znovín walking a s číslem konkrétní trasy. Kromě nich turisté narazí i na deset informačních tabulí s popisem zajímavých historických a přírodních míst, vinic, měst a obcí,' upřesnil Marek Matula z reklamní agentury, která s firmou na projektu spolupracovala.
Zvláště náročnější trasy jsou vedeny i územím Národního parku Podyjí.
'Kopírují stávající značené stezky, takže tam problém nevidím. S firmou ale ještě jednáme o dalším rozšíření méně náročných tras i do národního parku. Tam schůdné řešení ještě hledáme,' uvedl zástupce ředitele správy Národního parku Podyjí Jan Kos.
DANIEL SMOLA, LIBOR MALAFA
Vinařské novinky do schránky