Financninoviny.cz, 9.10.2008
Brno - Stále více vinařů má zájem dodat na předvánoční trh mladá vína pod společnou značkou Svatomartinské. Lahví letos vyrobených vín, které se podle tradice otevírají poprvé 11. listopadu, by mělo být rekordních 750.000, což je asi o 50 procent více než loni. Na svatého Martina se budou otevírat ve stovkách vinoték a restaurací, zvláštní oslavy se budou konat v Brně, Uherském Hradišti, Ústí nad Labem nebo Čejkovicích, řekl dnes ČTK Pavel Krška z Národního vinařského centra, které distribuci prvních letošních vín koordinuje.
O tuzemskou obdobu slavnějšího francouzského Beaujolais má zájem stále více vinařů, letos o získání známky požádalo zatím 86 firem, loni jich bylo 67. Pod názvem Svatomartinské se ale mohou prodávat pouze vína, která prošla senzorickými testy a hodnocení odbornou porotou. "To proto, aby se na trhu neobjevila špatná vína. Testy neprojde každoročně kolem deseti až patnácti procent vzorků. Očekáváme, že letos se bude počat vzorků na trhu pohybovat kolem dvou set," řekl Krška.
Autorská práva ke známce Svatomartinské koupil od původního majitele Jiřího Kopečka v roce 2005 Vinařský fond. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence, který činí 500 korun za každý přihlášený druh vína. Vinařský fond známku Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje.
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.
ČTK
Vinařské novinky do schránky