Král českého sektu: Prodávat cizí značky je vždy riziko

Hospodářské noviny, 2.2.2010

ČTYŘICET LET V JEDNÉ FIRMĚ. Pětašedesátiletý šéf Bohemia Sektu Josef Vozdecký působí ve firmě od počátku výroby sektů. Avšak do penze se nechystá ani náhodou.

Na čtyřicet let strávil v jedné firmě a z toho posledních téměř dvacet let v jejím čele. A to ne v ledajaké - v české vinařské jedničce a dominantním producentovi sektů, ve společnosti Bohemia Sekt ze Starého Plzence. Pětašedesátiletého Josefa Vozdeckého v tomto u nás asi málokdo překoná.



Bohemia Sekt patří německé společnosti Henkell and Co. a ta zase spadá pod nadnárodní rodinný gigant Dr. Oetker. U 'Oetkerů' platí, že manažer končí v pětašedesáti. Vozdecký si ale oficiálně z rukou nejvyššího šéfa vysloužil dvouletý odklad manažerského důchodu. Je tak jednou z mála výjimek v koncernu známém v potravinářském oboru produkcí pudinků, pizz, avšak vydělává i na lodní dopravě a provozu asi sta námořních lodí. 'Chovám se, jako bych byl vlastníkem. Ne ve smyslu, že bych si bral, co chci. Ale se stejným přístupem a zodpovědností v podnikání,' popisuje svůj vztah k firmě Vozdecký.



Vinařství má přitom doslova v genech, narodil se v Šitbořicích na jižní Moravě. V učňovské škole ve Valticích se hned při první praxi ve sklepě málem utopil v červeném vermutu, avšak vinařství přesto zůstal věrný až dodnes - přes valtickou střední vinařskou školu a vysokou školu v Lednici vedla jeho cesta ihned k funkci technologa v tehdejších Českých vinařských závodech Starý Plzenec. Právě ve chvíli, kdy se v Plzenci začínalo s výrobou šumivého vína značky Bohemia Sekt.



Ze státního podniku prosperující firmou

A to byl i start jeho závratné kariéry, která vyvrcholila po rozdělení státního podniku v roce 1991 postem podnikového a rok poté generálního ředitele. Ve vzniklé akciovce už léta řídí i představenstvo.



Coby vytrvalý návštěvník nejrůznějších degustací a společenských akcí, ale především schopný manažer - v roce 1998 zařazený mezi desítku nejlepších v Česku - za tu dobu vybudoval z kdysi státního podniku výkonnou firmu, ovládající dnes produkcí více než 12 milionů lahví přes 70 procent trhu šumivých vín. Na trhu klidných vín mají pětinu. Firma je šestým největším výrobcem lihovin u nás. Z Bohemia Sektu se stal tuzemský ziskový gigant s obratem přes 1,5 miliardy korun, celkovou produkcí 25,5 milionu alkoholických nápojů (tichých vín, sektů a také lihovin - v jejich případě značek jako Pražská vodka, Dynybyl, Nordic Ice a Silver Ice). Loni dosáhla společnost na dvacáté místo žebříčku Czech TOP 100 a první místo mezi potravinářskými firmami. Bohemka tak předběhla dosud lepší Plzeňský Prazdroj.



Za propad tržeb může Campari a Cinzano?

Krize a loňský propad spotřeby sice zasáhl celý trh prodeje sektů, Bohemka si svůj tržní podíl ale posílila a prodala o několik stovek tisíc lahví sektů víc než v roce 2008. Přesto jí loni tržby o 50 miliónů klesly. To souvisí i s věcí, která patří v době Vozdeckého kariéry v čele firmy k těm méně úspěšným - loni společnost Bohemia Sekt přišla o distribuci značek Campari a Cinzano. Italský výrobce dal přednost jinému prodejci. Bohemka tak přišla o pár desítek milionů na tržbách.



Vozdecký tvrdí, že za odchodem těchto dvou světoznámých značek z portfolia Bohemia Sektu není podnikatelské selhání či neúspěch. 'Tak to zkrátka chodí. Když se prodeji cizí značky daří, tak její majitel a výrobce má tendenci si to prodávat sám. Když se daří méně, tak hledá změnu distributora. Takže prodávat cizí značky je vždy riziko,' komentuje loňskou situaci.



Vozdecký má pověst manažera, který si jde cílevědomě za svým. A umí se i prezentovat, dbá na dobrou mediální image. To vědí i u konkurence - druhém tuzemském výrobci sektů jabloneckém Soare Sektu. 'Musím přiznat, že se pan Vozdecký umí velmi dobře mediálně zviditelnit. Je velmi společenský, všude možně se angažuje. A je velmi výkonný,' pronesl před časem například jeden z manažerů Soare, který si ovšem nepřál být jmenován.



Přestože šéf Bohemky vyrostl, studoval a roky i pracoval v době komunistického režimu, naznačují jeho některé výroky, že dává přednost jednoznačně pravicové politice. Jak zdůrazňuje, cílem číslo jedna není podle něho například snaha zaměstnávat co největší počet lidi, ale primárně vytvářet zisk pro růst firem a potažmo zvyšovat zaměstnanost. 'Když se daří, tak nějaký ten troníček musí zůstat v záloze na případné akvizice, anebo pro období krize,' říká.



Ostatně s tím souvisí i Vozdeckého byznysové krédo. 'Zaměstnat může firma jen tolik lidí, pro kolik bude produktivní práce. Ne, aby byli ve firmě jen proto, aby zametali dvůr zleva doprava a zpět.'



MISTR SEBEPREZENTACE

Tak popisují konkurenti šéfa Bohemia sekt Josefa Vozdeckého.

Foto - ARCHIV FIRMY.

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína