Tisková zpráva, Nadace Partnerství
Brno (9. srpna 2011) – Vinařské akce na jižní Moravě znamenají pro region nejen nové klienty, ale hlavně důležitý zdroj financí, který pomáhá k dalšímu rozvoji malých i středních podnikatelů na turistickém trhu. Příkladem můžou být akce typu „otevřené sklepy“, jehož vlajkovou lodí je putovní Festival otevřených sklepů. Ten postupně představuje vinaře v různých vinařských obcích jižní Moravy. Zatím poslední festival, již sedmý v pořadí, představil o víkendu 30. a 31. července 35 vinařů v pěti obcích a podle organizátorů přinesl do regionu miliony korun.
„Akcí, na kterých se spojuje gastronomie, kultura a víno, ale konkrétně i akcí typu otevřených sklepů je stále víc a víc. Vinaři postupně získávají zkušenosti a daří se jim přilákat stovky účastníků, kteří víno rádi ochutnají přímo u vinaře,“ říká ředitel Festivalu otevřených sklepů Juraj Flamik z Nadace Partnerství s tím, že právě uplynulého Festivalu otevřených sklepů se zúčastnila tisícovka milovníků vín z celé České republiky, ale i ze zahraničí. Vzrůstající počet vinařských akcí je hodnocen spíše pozitivně, ale odborníci upozorňují na možné ochabnutí zájmu návštěvníků, a to především z důvodu příliš velkého počtu akcí a jejich různorodé kvality.
„Jednodenních místních akcí, pořádaných vinaři jedné vinařské vesnice se zúčastní převážně lidé, kteří nemusí daleko cestovat a nejsou zvyklí zásobovat se vínem, protože to mají ke známému vinaři blízko,“ dodává a popisuje odlišnost festivalu: „U Festivalu otevřených sklepů se tři roky zaměřujeme na klientelu z velkých českých měst a postupně i na slovenská města. Tito lidé přichází na Moravu jednou, dvakrát ročně a neváhají cestovat i z daleka, protože za dva víkendové dny stihnou navštívit vinaře pěti obcí najednou.“ Podle Flamika ukazují údaje sbírané po každém festivalu, že návštěvníci berou festival nejen jako zážitek, ale i jako „živý trh s vínem“, kde víno ochutnávají, aby si ho ihned zakoupili. Za festivalový víkend tak nakoupí vína v rozpětí jednoho až dvou milionů korun a k tomu služby spojené se stravováním a ubytováním. „V regionu tak zůstanou 2 až 3 miliony korun a k tomu další nepřímé zisky. Vinaři oceňují zejména profil návštěvníků festivalu. Jsou to lidé, kteří rozumí vínu, ve sklepech očekávají kultivované prostředí a zasvěcený přístup samotného vinaře a pak neváhají s nákupem, který v nejlepších vinařstvích dosahoval na posledních festivalech tržeb až 150.000 Kč.“
Nadace Partnerství, která se tématu vinařské turistiky věnuje již 12 let, by v budoucnu ráda zorganizovala širší výměnu zkušeností mezi jednotlivými organizátory akcí na Moravě, přičemž mnohé z nich, stejně jako Festival otevřených sklepů, podporuje Vinařský fond. Bez podpory by to prý zatím nešlo, ale jejich organizace se bude muset zlepšit. V Nadaci Partnerství považují za inspirující i výměnu zkušenosti s organizátory akcí pořádaných v rakouském regionu Weinviertel. V září připravuje nadace exkurzi právě pro organizátory a vinaře různých otevřených sklepů z Moravy do Rakouska. „Potkáme se s lidmi, kteří se zabývají organizací a marketingem otevřených sklepů již mnoho let. Těším se i na diskusi s kolegy z Moravy o tom, jak propagovat akce a zlepšovat ekonomický přínos pro návštěvníky i vinaře současně.“ Na exkurzi, která se koná v rámci malého projektu přeshraniční spolupráce spolufinancovaného Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj, je možné přihlásit se do 25. srpna na e-mailové adrese juraj.flamik@nap.cz.
Více informací: www.otevrenesklepy.cz
Kontakty:
Juraj Flamik, ředitel Festivalu otevřených sklepů, e-mail: juraj.flamik@nap.cz, tel. 515 903 117, 606 763 117
Profesní odbornost: vinařská turistika, enologie, cykloturistika a cestovní ruch
Martin Gillár, PR manažer Festivalu otevřených sklepů, e-mail: martin.gillar@nap.cz, tel: 515 903 122, 775 958 907
Vinařské novinky do schránky