Obliba Svatomartinského roste. Loni hlásili vinaři rekordních 1,65 milionu lahví, letos čekají víc

Mladá fronta Dnes

JIŽNÍ MORAVA Pod společnou značkou "Svatomartinské" se zdejší mladá vína budou nabízet teprve posedmé. Rok od roku je ale vinařů, kteří na společnou propagaci slyší, stále víc. "Nyní je jich přihlášených sto dvacet tři, loni jich bylo okolo stovky. Každý rok nám toto číslo stoupá, podobně jako množství tohoto vína," naznačil hlavní sommeliér Národního vinařského centra Marek Babisz.

Kolik lahví bude letos s logem "Svatomartinské" nabízeno, nechtěl Babisz zatím zveřejnit. V loňském roce se však prodalo přes 1,6 milionu lahví, což byl do té doby rekordní počet. A letos jich má být pravděpodobně ještě víc. Ne každý ale může logo "Svatomartinské" používat. Nezávislá komise nejprve zhodnotí, zda senzorické vlastnosti vína odpovídají požadované charakteristice. Výrobci, jejichž vína úspěšně projdou hodnocením degustační komise, mohou poté na etiketách používat jednotné logo nebo mají k dispozici přímo vzorovou etiketu. Vinařský fond vydá tentokrát na propagaci Svatomartinského osm milionů korun, tedy podobnou sumu jako loni. "Je v tom zahrnuta výroba reklamních materiálů, samotná propagační kampaň v médiích či akce, které se uskuteční," přiblížil projektový manažer Vinařského fondu Pavel Večeřa.

Právě díky masivní propagaci Vinařského fondu je marketingový tah jménem Svatomartinské víno, jenž je jakousi tuzemskou obdobou slavnějšího francouzského beaujolais, podle vinařů učiněný trhák. "Je to dobrý nápad, jde vlastně i o propagaci moravských vín obecně," míní například ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner. Jeho firma plánuje letos vyrobit Svatomartinské bílé z odrůdy Müller Thurgau a červené a růžové z odrůdy Svatovavřinecké. "Každého uděláme asi tak tři sta hektolitrů, což je víc než vloni," podotkl Vajčner.

První otevírání lahví nového Svatomartinského se i letos uskuteční 11. 11. v 11 hodin.



(Vojtěch Smola)

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína