Měl jsem štěstí. Začínal jsem jako kluk pro všechno

V čele firmy Znovín Znojmo stojí dvacet let Pavel Vajčner. Z bývalých Moravských vinařských závodů vybudoval prosperující podnik, lákající do Znojma na víno turisty

Znojmo, Šatov – Společnost Znovín Znojmo oslavila nedávno dvacáté narozeniny. V čele firmy stojí po celou dobu jejího fungování Pavel Vajčner. Víno a péči o ně miluje již od raného mládí. Do Moravských vinařských závodů, což byl předchůdce Znovínu, nastoupil jako čerstvý absolvent hned po vysoké škole.



- Jak vzpomínáte na vznik Znovínu a okolnosti s tím spojené?



Moravské vinařské závody zanikly v roce 1991. Jejich nástupcem se stal Znovín Znojmo, tenkrát ještě státní podnik. Za zkratkou názvu společnosti se skrývá označení znojemské víno. Čtvrtého května roku 1992 vznikla v první vlně kupónové privatizace akciová společnost. Já sám jsem nastoupil ještě do Moravských vinařských závodů roku 1982 jako čerstvý absolvent. Dá se říct, že jsem pracoval jako kluk pro všechno, prošel jsem si nejrůznější funkce. Do vinařských závodů jsem chodíval již jako patnáctiletý chlapec na brigády měřit cukr. Znal jsem většinu vinařů a získal důležité kontakty již tenkrát. Poznal jsem, jak vypadají sklepy na Znojemsku, viniční tratě i vinohrady. Ředitelem Znovínu jsem se stal v roce 1991.



- Znovín je známý svými programy spojujícími vinařství a turistiku. Kde jste se inspirovali?



Po pádu železné opony, jsme začali intenzivně cestovat. V zahraničí jsme viděli, že směr spojující víno a turistiku je správný. Po vzniku akciové společnosti Znovín bylo tedy zcela přirozené, že jsme se pokusili přiblížit návštěvníkům Znojma víno a jeho výrobu. Roku 1993 jsme postavili do Křížového sklepa v Příměticích sudy a začali jsme tuto lokalitu nabízet cestovním kancelářím. O dva roky později jsme se zaměřili na turismus ještě ve větší míře. Začali jsme provozovat Moravský sklípek v Šatově a pořídili vinici Šobes. Ochutnávkový stánek na této vinici stojí tedy již sedmnáct let. Jako úsměvné či kuriózní se může jevit cestování tohoto stánku do sousedního Rakouska. Za tu dobu jsme ho již třikrát vezli do Retzu a tam znovu postavili.



- Bylo těžké propojit v našem regionu vinařství s cestovním ruchem?



Věřili jsme, že trendy, které fungují v zahraničí již spoustu let, přijdou i k nám. A stalo se. Vyplatilo se tedy čekat. Pořád vymýšlíme a přidáváme nová lákadla. Důležitým mezníkem byl dlouhodobý pronájem části Louckého kláštera ve Znojmě. Postupně přidáváme a vybavujeme další místnosti. Nutností pro nás bylo dostat se ze Šatova, kde sídlíme, za zákazníky do Znojma.



- Vydrželo nějaké víno v nabídce těch dlouhých dvacet let?



Od roku 1993 nabízíme Denis d´Or. Stále vyrábíme v litrových lahvích Velkomoravské, ale s produkcí tohoto vína už končíme. Před dvaceti lety lidé nakupovali šedesát procent našich výrobků v litrových lahvích. To již zdaleka neplatí.



- O kolik se zvýšil objem výroby a tržby za uplynulé roky? Jak se změnili zákazníci?



Objem produkce je takřka totožný. Zvýšily se tržby ze 140 milionů na 270 milionů ročně. Změnilo se portfolio našich zákazníků, vyrábíme dražší vína. Před dvaceti lety považovali mnozí lidé víno za velmi dostupný druh alkoholu. Pili ho jako pivo, rychle a bez přemýšlení. Za uplynulé roky se snažíme naučit lidi, že víno není pouhý alkohol. Když jsme začínali, našimi zákazníky byla generace padesátníků. Dnes jsou to spíše třicátníci a čtyřicátníci. Jezdí k nám mladé páry a party lidí na prodloužené víkendy, které zasvětí vínu a cykloturistice. Radikální změnu pociťujeme za poslední dva až tři roky. Naše oblíbené "putování" bývalo přeplněno v průběhu týdne díky firemním akcím. Nyní jsou beznadějně plné víkendy.



- Přišli jste jako první s myšlenkou privátních boxů. Jak se tento trend vyvíjí za uplynulé roky?



Inspiraci pro zřízení boxů jsme našli v sousedním Retzu. Věděli jsem, že v Praze se podobným způsobem ukládá whisky. Byli jsme první vinařský závod v republice, který zákazníkům podobnou službu nabízel. První roky jsme měli nějakých čtyřicet nebo padesát boxů. Nyní se přidá denně jeden klient, i když je trend budovat sklepy u rodinných domů a mít svá vína po ruce. Velký odliv zákazníků zatím v tomto smyslu nepociťujeme. Mít vlastní box ve vinném sklepě je zřejmě jeden z trendů poslední doby a prestižní záležitost. Jeden zaměstnanec je určený pouze na servis spojený s privátními boxy.



- Jsme národ vinařů, nebo pivařů?



Většina našeho národa bohužel nebude nikdy milovat víno. Více než padesát procent lidí inklinuje spíše k pivu. Naše firma se snaží oslovit těch zbývajících padesát procent. Je pravda, že více než polovina vína na českém trhu se dováží ze zahraničí. Myslím si, že pivo na českém trhu již dosáhlo svého vrcholu, pokud jde o množství, již před pěti lety. Víno má stále koho oslovovat, přispívají k tomu i sdělovací prostředky a inklinace ke zdravému životnímu stylu. Konzumaci vína podpořil a stále podporuje i profesor Šamánek, který výzkumem prokázal pozitivní vliv vína na srdeční choroby.



- Jak byste shrnul uplynulých dvacet let?



Devadesátá léta jsme zaměřili na uvedení značky Znovín Znojmo na trh. Od roku 2000 jsme investovali do vybavení a technologií a vybavili moderním zařízením Křížový sklep v Příměticích. Postupně jsme obnovovali lahvovací linku. V loňském roce jsme se zaměřili na nákup vinohradů. Nyní jsme z padesáti procent soběstační, pokud jde o produkci hroznů. Zbytek získáváme od našich stálých dodavatelů. Řada z našich sto zaměstnanců změnila za dvacet let pracovní náplň. Spousta z nich se přesunula z výroby na prodej a marketing. Provozujeme také rozvážkovou službu, zákazníci tak dostanou svá oblíbená vína přímo domů. Zásobujeme restaurace a hotely, třicet procent naší produkce dodáváme do supermarketů.



- Najdete si čas na odpočinek a relaxaci?



Dovolenou trávíme většinou s rodinou na Vranově, kde to mám velice rád. Relaxuji při práci na zahradě a při stolním tenise. Zajímám se také o historii.



znovín v číslech 4.5.1992 vznik společnosti 140 mil. tržby roku 1992 270 mil. tržby roku 2012 100 – počet zaměstnanců 17 000 – lahví prodá denně 3,5 % všech vín, která se vypijí v ČR, pochází ze Znovína Zdroj: www.znovin.cz



Foto: ÚSPĚCHY. Znovín Znojmo propaguje přátelský přístup k zákazníkovi a ctí místní tradici, je též propagátorem terroir. Dnes již téměř neexistuje významná světová výstava, na které by firma nezískala to nejvyšší ocenění. Za úspěchy stojí zejména ředitel firmy Pavel Vajčner (na snímku vlevo z nedávných oslav dvacetiletého výročí od založení firmy).

Foto: Deník/Martin Moštěk

Zdroj: Znojemské noviny

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína