Otevřené sklepy lákají stále víc lidí

Venkovské prostředí, folklor a kvalitní víno. To jsou festivaly otevřených sklepů. Návštěvníci na nich mohou ochutnat nejnovější produkty vinařů. Pro malé pěstitele navíc akce představuje dobrou šanci, jak se zviditelnit. Sezona otevřených sklepů trvá celý rok, nejvíc akcí se ale koná na jaře a na podzim. Vinařská turistika láká stále víc lidí. Přibylo jich hlavně v posledních pěti letech.

Jižní Morava – Odpočinek u sklenky vína a vyhlášená moravská pohostinnost. To láká do otevřených sklepů každým rokem víc lidí. "Zájem stoupl nejvíc v posledních pěti letech," uvedl Juraj Flamik, který je ředitelem jedné z největších akcí tohoto typu – Festivalu otevřených sklepů.

Za vínem přijíždějí návštěvníci z České republiky, Polska a Slovenska. Přesto si je užijí i Jihomoravané. "Navštívím alespoň jedny otevřené sklepy ročně. Mám rád, když se promíchají místní obyvatelé s turisty. Navíc získám přehled, kde dělají dobré víno, čímž se pak chlubím před ženami," řekl například Petr Kouřil z Hodonína.

V minulé sezoně se konalo čtyřiapadesát akcí typu otevřených sklepů. Slavnosti se liší velikostí i délkou trvání. "Někteří vinaři otevírají sklepy jen na jeden den. Festival otevřených sklepů trvá dny dva," sdělil Flamik.

V hlavní roli počasí

Největší slavnosti pořádají Velké Bílovice na Břeclavsku. "V březnu navštívilo festival Ze sklepa do sklepa přes čtyři tisíce lidí. Přišlo jich méně než loni, za což může pravděpodobně mrazivé počasí, které letošní ročník doprovázelo," zhodnotil jeden z organizátorů František Zapletal.

Festival otevřených sklepů sdružuje vinaře z mnoha vesnic. Návštěvníci se mezi nimi mohou přepravovat autobusy. "Koná se čtyřikrát do roka na různých místech kraje. Návštěvníci tak poznají mikulovskou, znojemskou, velkopavlovickou i slováckou oblast," informoval Flamik.

Největší význam mají otevřené sklepy pro malé vinaře. "Většinou je to pro ně jediná šance, jak se představit lidem," podotkl ředitel akce.

Organizace je navíc nenáročná. Stačí mít kvalitní víno v dostatečném množství. "Pokud vinaři prodávají na akcích víno takzvaně ze dvora, nemusejí nic balit ani přepravovat. Navíc mají díky přímému kontaktu s lidmi největší šanci na zisk stálých zákazníků," upozornil Flamik.

S jeho slovy souhlasí i ekonom Michal Kozub. "Je to výborná cesta, jak zlepšit propagaci. Vinaři ale musejí počítat s tím, že se akce konají jen jednou za rok. Mohou sice nastartovat zájem spotřebitelů, ale pak je potřeba s nimi dále pracovat a připomínat se jim," vysvětlil ekonom.

Otevřeno v noci

Kvůli velkému množství akcí se vinaři snaží ty své odlišit. "Většina otevřených sklepů se koná ve dne. My jsme se rozhodli uspořádat Noc otevřených sklepů. Vyhovuje to jak mladým lidem, tak místním. Ti totiž přes den pracují na zahradách a takto vše stíhají," vysvětlil Radek Nečas, který v dubnu spolupořádal akci ve Velkých Němčicích na Břeclavsku.

Přípravy otevřených sklepů jsou náročné. "Festival chystáme asi týden. Uklízíme sklepy, vybíráme víno a připravujeme občerstvení," řekl spolupořadatel otevřených sklepů v Čejkovicích na Hodonínsku Jiří Radocha. Náročnější na přípravu je Festival otevřených sklepů. Pokaždé se koná na jiném místě, s jinými vinaři a za jiných podmínek, a tak příprava zabere i půl roku.

Sezona otevřených sklepů trvá téměř celý rok. Největší akce se konají na jaře a na podzim.

---

největší akce

Čejč (17. srpna 2013) Otevřených sklepů: 25 Tradice: od roku 2005 Čím naláká: Víc než dvě stovky vzorků k degustaci. Každý návštěvník dostane u vstupu svačinu. Mikulčice (24. srpna 2013) Otevřených sklepů: 20 Tradice: od roku 2008 Čím naláká: Pro návštěvníky mají pořadatelé připraveny koňské povozy, které je budou rozvážet po sklepních uličkách. U každého sklepa také zahraje country kapela. Čejkovice (31. srpna 2013) Otevřených sklepů: 30 Tradice: od roku 2004 Čím naláká: Slavnostní zahájení na čejkovickém zámku a večerní beseda u cimbálu na nádvoří.

Mutěnicko (16 a 17. listopadu 2013) Otevřených sklepů: 30 Tradice: od roku 2009 Čím naláká: Mladá vína letošního ročníku i vína z předešlého roku nabídnou týden po svatém Martinovi známá vinařství i desítky středních a malých vinařů.

Brno (7. prosince 2013) Otevřených sklepů: 25 Tradice: od roku 2012 Čím naláká: Špičkoví vinaři přijedou do Brna z celé jižní Moravy. Svá vína představí ve sklepních restauracích, vinárnách a historických sklepích. Akci provází předvánoční atmosféra.

Velké Bílovice 5. dubna 2014 Otevřených sklepů: 50 Tradice: od roku 2006 Čím naláká: Největší počet otevřených sklepů. Mezi sklepními stanovišti jezdí při akci Ze sklepa do sklepa autobusy a taxíky. K ochutnání jsou tisíce lahví i zabijačkové pochoutky. Letos otevřeli už v březnu.

Velké Němčice (20. dubna 2013, další termín ještě nezveřejnili) Otevřených sklepů: 26 Tradice: od roku 2010 Čím naláká: Netradiční Noc otevřených sklepů, kdy po sklepech návštěvníci chodí až do půlnoci. Zábava pak pokračuje za kulturním domem u cimbálové muziky. Vrbice (20. dubna 2013, další termín ještě nezveřejnili) Otevřených sklepů: 16 Tradice: od roku 2011 Čím naláká: Na akci nazvané Z kopca do kopca otevírají vinaři lidem unikátní sklepy na kopci Stráž. Návštěvníci jezdí mezi nimi na dětských koloběžkách, které organizátoři půjčují zdarma.

Foto: VÍNO, ŽENY, ZPĚV. Otevřené sklepy se snaží návštěvníky nalákat i na doprovodné programy. Tradičně na akcích vystupuje cimbálová hudba, jako například v Mutěnicích na Hodonínsku. Organizátoři některých akcí zvou i jazzové a country zpěváky. Kromě hudebního programu připravují také ochutnávky jídel z regionu.

Foto: Deník/Zuzana Černá

 

Zdroj: Brněnský deník
Datum vydání: 15.8.2013
Odkaz: http://brnensky.denik.cz/

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína