Koncem roku 2024 se v jihokorejském Soulu konala prezentační akce moravského a českého vína pro vybrané odborníky z vinařského sektoru, jejímž cílem bylo propagovat unikátnost a špičkovou kvalitu našich vín a podpořit tím jejich vývoz do Jižní Koreje. Akci uspořádalo Národní vinařské centrum spolu s místní specializovanou agenturou WineIn (www.winein.co.kr), Velvyslanectvím ČR a CzechTourism v Soulu, s podporou Centrály cestovního ruchu Jihomoravského kraje a za významného financování Ministerstvem zemědělství.
Akce navázala na úspěšnou vinařskou misi z prosince 2023, díky které ve spojení s nově vzniklou distribuční společností Moravian Wine Story zaznamenal objem dovozu moravských a českých vín do Jižní Koreji v roce 2024 impozantní nárůst o 773 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Prezentace vín tentokrát probíhala formou cílených masterclass nebo-li řízených degustací, které vedla národní sommelierka Klára Kollárová, a které byly rozděleny do tří sekcí s různým zaměřením na odborníky, kteří se orientují v evropském vinařském prostředí a mají značnou znalost vín z našeho kontinentu. První sekce byla zacílená na vybrané místní sommeliery a majitele wine barů a prezentovala vína vinařství, která své zastoupení na jihokorejském trhu mají: Obelisk, THAYA vinařství, Vinné sklepy Kutná Hora, Nestarec a Krásná hora. Druhá sekce se zaměřila na prezentaci vinařství, která chtějí na trh vstoupit – vybraným dovozcům a prodejcům se prezentovala vína z vinařství Fabig, Jaroslav Osička, Plenér, Rodinné vinařství Skoupil, Vinařství Čapka, Vinařství Dvořáček LTM, Vinařství Kacetl a Vinařství Svoboda. V třetí sekci, kterou zahájil pan velvyslanec Ivan Jančárek, se zástupcům médií a influencerům prezentovala vína všech výše zmíněných vinařství spolu s propagací regionu Jižní Morava jako vinařského turistického cíle.
Na místě se objevili jak noví odborníci, tak i importéři z loňské akce. „Loni na mě degustace moravských a českých vín udělala velký dojem, proto jsem se jí letos zúčastnil znovu,“ řekl jeden z účastníků. Někteří ze zúčastněných importérů se již těší na další setkání s našimi víny v březnu 2025 na mezinárodním veletrhu ProWein v německém Düsseldorfu. Mezi odrůdové favority patřilo např. Veltlínské zelené, velmí oblíbená je Pálava – pro ty, kteří ji už ochutnali je lehce zapamtovatelná, dá se dobře vyslovovat a má zde již svou přezdívku – Czeco Chanel. Zaujal i Ryzlink vlašský odrážející jedinečný terroir.
Klára Kollárová potvrdila význam celé akce těmito slovy:
"Účastníci degustací potvrdili v diskuzi, že naše vína mají v Jižní Koreji velký potenciál. Bylo inspirující vidět, že stále více projevují zájem nejen o vína, ale i o návštěvu vinařských regionů České republiky."
Na konci roku 2025 plánujeme uspořádat další prezentační akci pro jihokorejské sommeliéry, tentokrát se zaměřením na párování vína a jídla a konkrétního využití našich vín na tamním trhu.
Vinařské novinky do schránky