V souvislosti s novelou vinařského zákona platnou od dubna 2017 budou naši vinaři používat jednotné značení vín s garantovaným původem v České republice.
Logotyp se uvede na obalu určeném pro spotřebitele podle § 16 odst. 4 zákona v barevném provedení na bílém podkladu. V případě obalů určených pro spotřebitele typu lahev se uvede na horní části uzávěru nebo na etiketě v hlavním zorném poli. Výška loga je 12–16 mm. V případě obalů určených pro spotřebitele, s výjimkou lahví, se uvede spolu s povinným údajem o provenienci Výška loga je 12–16 mm (viz prováděcí předpis k vinařskému zákonu).
Toto dobře viditelné značení bude po rakouském nebo slovenském vzoru spotřebitelům garantovat původ moravských a českých vín. S tímto označením se tak můžete setkat nejen u přívlastkových vín, ale i u vín zemských, pro jejichž výrobu byly použity hrozny s původem České republice. Toto značení bude užíváno také Vinařským fondem pro společnou propagaci našich vín.
Cílem nového značení je nejen lepší orientace zákazníků při nákupu moravských a českých vín, ale také ochrana jejich konzumentů a výrobců proti nekalým praktikám.
Z průzkumů veřejného mínění i podle informací našich vinařů vyplývá, že zákazníci preferují moravská, česká vína a vnímají je ve srovnání se zahraniční konkurencí jako kvalitnější. Proto je třeba dát jim garanci poctivých moravských a českých vín. Toto značení také ztíží pozici prodejců zahraničních vín, která se však na první pohled tváří jako vína z Moravy či z Čech. Zároveň také značení podpoří všechny poctivé vinaře omezením nekalé konkurence.
Viz také: Vinařská legislativa (vinařský zákon a prováděcí předpisy)