Průzkum: Tichá vína v nákupech domácností v roce 2021

Vinařský fond si nechal výzkumnou agenturou GfK Czech zpracovat průzkum „Sledování nákupního chování v kategorii tichých alkoholických vín“ za rok 2021. Agentura celý rok sledovala nákupy nápojů a potravin 4000 reprezentativně vybraných českých domácností.

Víno menší

Po výrazném nárůstu domácí spotřeby vína v prvním covidovém roce, v roce 2021 domácí spotřeba poklesla jak ve výdajích (skoro o 10 %), tak v nakoupeném objemu (o více než 7 %). Rozdíl je důsledkem snížení průměrné ceny o necelá 3 %. Celkově se domácí spotřeba udržela mírně nad úrovní roku 2019. Hodnoty se tak de facto vrátily na předpandemické úrovně.

Počet kupujících domácností, tzn. těch domácností, které alespoň jednou za rok nakoupí víno, je dlouhodobě stabilní, zhruba 7 z 10 českých domácností víno alespoň jednou za rok nakoupí. Průměrná domácnost v roce 2021 nakoupila víno jednou za 3 týdny a více než 2 lahve na jeden nákup. V meziročním srovnání nastal opakovaně mírný pokles průměrné ceny, kdy domácnosti za 1 l vína zaplatily cca 75 Kč.

Prohloubila se orientace domácností na vína bílá, která se podílí na výdajích ze 60 %. Výdaje na nákup vín červených poklesly nadprůměrně, o více než 10 %, ještě vyšší pokles zaznamenala kategorie rosé a klaretů.

graf

Nejvyšší cenu jsou domácnosti ochotny zaplatit za vína z českých hroznů. Za jeden nákup vín z českých hroznů u výrobků bez čárového kódu jsou ochotny utratit 244 Kč a za výrobek s čárovým kódem cca 140 Kč. Výrobky z českých hroznů bez čárového kódu mají ale omezenou základnu kupujících, takový výrobek si alespoň jednou za rok zakoupí jen 5 % českých domácností, tzn. zhruba 232 000 kupujících. Naopak vína z českých hroznů s čárovým kódem si zakoupí skoro polovina českých domácností, a nakupují je v průměru jednou za 7 týdnů. Z hlediska objemu se pak stala největším segmentem na trhu vína s českým čárovým kódem ze zahraničních hroznů.

Graf

Při pohledu na měsíční vývoj nakoupeného objemu vidíme meziroční růst v prvních třech měsících roku 2022, a to zejména díky růstu nákupu vín ze zahraničních hroznů. Z nich vyprodukovaná vína pod značkami českých výrobců, mají nižší cenu než vína z českých hroznů, orientace na cenu pak ovlivnila výběr domácností v jejich prospěch. Od dubna 2021 vidíme v každém měsíci meziroční propad, největší v červenci 2021, kdy nakoupený objem poklesl o více jak pětinu.

U domácností dále přetrvává předchozí orientace na nákupy v moderních nákupních formátech. Nejvíce domácnosti utrácí za nákupy vína v diskontních prodejnách (Lidl, Penny), a to necelou třetinu. Dalších 29 % svých výdajů směřují do hypermarketových prodejen jako jsou Kaufland, Albert, Tesco a Globus. Supermarkety – Billa, Albert, Coop – mají na výdajích domácností za vína podíl 16 %. Podíl nákupů na internetu se stabilizoval na 2 %. Během posledních let výrazně poklesl podíl nákupů ve vinotékách a v malých, nezávislých prodejnách, a v současné době na těchto místech domácnosti utrácejí pouze 16 % svých výdajů.

V rámci podílu jednotlivých řetězců na výdajích domácností došlo ke změnám oproti loňskému roku. Meziročně výrazně vzrostl podíl Albertu CZ a ten se stal jedničkou ve volbě kupujících se 17 %. Na druhém místě skončil Lidl, který si udržel 16 % podíl na výdajích domácností a o třetí místo se podělily řetězce Kaufland a Penny Market s 12 %.

Vzhledem k nepříznivému vývoji na začátku roku 2022 lze jen obtížně předpokládat vývoj domácí spotřeby vín. Vliv bude mít jak otevření gastro segmentu, tak vysoká inflace, kterou domácnosti nejsou ochotny v nákupech akceptovat. Některé kategorie přestávají kupovat nebo se rozhodují pro levnější řešení. Používání označení vlaječkou pro vína z českých hroznů zvyšuje šanci na upoutání pozornosti a akceptaci případně vyšší ceny ze strany domácností. Ty dlouhodobě deklarují, že lokální původ výrobku je jedním z hlavních rozhodovacích kritérií.

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína