SVATOMARTINSKÉ: národní značka mladých domácích vín

Tisková zpráva, Svaz vinařů ČR, Vinařský fond ČR

Tisková informace

VELKÉ BÍLOVICE (18. 8. 2005) – Označení „Svatomartinské víno“ se stalo celonárodní známkou pro mladá vína z Moravy i Čech. Od letošního listopadu budou vinaři z Moravy a Čech uvádět na trh první mladá vína v jednotný termín – 11. listopadu.

Držitelem ochranné známky „SVATOMARTINSKÉ“ se letos v srpnu stal Vinařský fond ČR, který autorská práva získal od původního majitele značky Jiřího Kopečka. Tento krok znamená významné rozšíření tradice ochutnávky a prodeje mladých vín a jejich nabízením větším počtem našich vinařů.

„Svatomartinské“ zaujme svou příjemnou ovocitou vůní a svěží chutí a bude prvním představením nového ročníku milovníkům vína.

Tradice „Svatomartinského“ vychází z dávného zvyku vinařů připíjet si na svátek Sv. Martina poprvé novým, jiskrným mladým vínem. Od toto data si mohli vinaři podle tradice poprvé přiťukávat novým vínem.

Známka je využitelná všemi registrovanými vinaři v ČR; samozřejmě za splnění podmínek daných Vinařským fondem.

Pod značkou „Svatomartinské“ se budou moci prodávat tyto druhy a odrůdy vín:
• bílé víno, odrůdy Müller-Thurgau a Veltlínské červené ranné; půjde o příjemné, vyrovnané, svěží ovocité víno
• růžové víno, odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké; půjde o dobře pitelné ovocité růžové víno
• červené víno, odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké; bude to hladké sametové víno s vyrovnaným obsahem kyselin.

Každý typ může být vyráběn z uvedených odrůd – buď jako samostatné odrůdy, nebo cuvée těchto odrůd. Před uvedením na trh bude každé víno posouzeno nezávislou komisí, která zhodnotí, zda senzorické parametry vína odpovídají požadované charakteristice. Pokud ano, bude vinař moci využívat společnou známku SVATOMARTINSKÉ.

Vinaři budou moci používat grafickou známku na svých vlastních etiketách, nebo také užít společnou vzorovou etiketu. Dalším spojujícím kriteriem bude používání jednotných smršťovacích záklopek (kapslí) s grafickou značkou Svatomartinského.

Vinařský fond spolu s dalšími vinařskými organizacemi zabezpečí společnou a efektivní propagaci této značky. Propagace bude spočívat jednak ve výrobě společných reklamních materiálů (nabídkové lístky na stoly, letáčky, postery do restaurací a vinoték), v propagační kampani v médiích a samozřejmě také na oficiální webové stránce našeho vinařství www.wineofczechrepublic.cz (české obdoby názvu tohoto webu jsou www.vinazmoravy.cz a www.vinazcech.cz ).

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína