Ústecký kraj, 15.7.2006
Víno bere většina lidí jako společenský, kamarádský nápoj .
Žádná jiná tekutina takovou pozici nemá. Pokud jde o náladu spojenou s pitím vína, častěji se jedná o klidnou uvolněnou atmosféru a odpočinek než o bujaré veselí. Zažité je také spojení tekutého slunce s různými oslavami. Vyplývá to z průzkumu, který si zadal Vinařský fond ČR, který se zabývá propagací domácích vín.
A nutno říci, že právě domácí vína nevyšla z průzkumu nijak špatně, jakkoli se domácí vinaři potýkají se stále rostoucí zahraniční konkurencí. Česká a moravská vína se totiž pijí výrazně častěji než zahraniční. Často je pije 44 procent dotázaných a občas 47 procent. Dovezené víno pije velmi často šest procent respondentů a občas 39 procent. Domácí vína jsou prostě oblíbenější, alespoň pro 58 procent dotázaných. Osm procent dává přednost dovezeným a třiceti procentům je jedno, odkud mok, který pijí, pochází.
Před dvěma roky pilo 42 procent dotázaných domácí vína častěji než zahraniční, 52 procent domácí i zahraniční mok zhruba stejně a šest procent preferovalo vína dovezená. Proč někteří lidé dnes dávají přednost domácí produkci? Oslovení milovníci vína uvádějí, že nejčastěji je to lepší chuť domácích vín, jejich nižší cena a také důvěra v česká a moravská vína. Často také mají známého vinaře, který jim víno dodává.
Dvě třetiny tuzemců mají k vínu pozitivní vztah. Vyjadřují ho počínaje výrokem náročných "miluji dobré a kvalitní víno" až po "vypiji jakékoliv víno". Příležitostně si dá sklenku 28 procent dotázaných, pětina se bez vína obejde. Nejmenší skupinu tvoří ti, kdo tento mok vyloženě nesnáší. Těch je dvanáct procent.
Částka, kterou jsou lidé ochotni zaplatit za "sedmičku" vína činí vprůměru 109 korun. Láhev či dvě za měsíc koupí více než polovina dotázaných. Nejčastěji, několikrát do týdne, pijí víno "dobře situovaní konzervativci". Pětina respondentů holduje jeho konzumaci dvakrát či třikrát do měsíce.
Pokud jde o znalost vín, jen jedno procento dotázaných se považuje za znalce. Dalších šestnáct procent soudí, že se celkem vyzná, 59 procent dotázaných přiznává, že se moc nevyzná.
Oblíbenější je víno červené, kterému holduje polovina respondentů. Čtyřicet procent dává přednost bílému a desetině je jedno, jaká barva jiskří v jejich sklenicích. S jednou sklenkou na posezení vystačí sedmnáct procent dotázaných, dalších 31 procent vypije čtyři deci. Necelá čtvrtina zvládne půl litru a celý litr i více je schopno na posezení vypít čtrnáct procent respondentů.
DANA RYBÁKOVÁ
Vinařské novinky do schránky