E-shopy těží z lásky

Marketing a média, 19.2.2007

Importovaný svátek zamilovaných a zvýšeného konzumu znamená vyšší obraty také pro internetové obchody.

Rozporuplný fenomén svátku svatého Valentýna posiluje pozice internetových obchodů. Ty vesměs hlásí nárůst počtu objednávek.

Největší tuzemská nákupní galerie Mall.cz zaznamenala zvýšení především u prodeje parfémů, šperků a dámských hodinek. 'Do popředí se dostává také romantická hudba a DVD s romantickými filmy. Mírně vzrostla i poptávka vína a sektů a rostly i prodeje zboží určeného přímo k Valentýnu - například mobilní telefon s luxusním šperkem Swarovski,' rekapituluje předseda představenstva Mall.cz Ondřej Fryc. Podobně vidí situaci konkurence. 'Z naší valentýnské nabídky se letos nejvíce prodávaly hodinky Esprit Countess v růžové barvě, dárkový flash disk Transcend a hudební CD zamilovaných písní od Eltona Johna,' shrnuje poznatky Martin Kasa, ředitel společnosti Eurocomm Group, která provozuje internetový obchod Kasa.cz.


Aktivnější jsou ženy

A co je pro valentýnskou poptávku v e-shopech charakteristické? 'Ačkoli obecně na internetu nakupují více muži, zhruba v poměru 53 % ku 47 %, ve valentýnském období vždy převažují ženy,' odkrývá zajímavé zjištění Martin Kasa. Průměrná útrata za valentýnský dárek činí podle něj v e-shopu asi tisíc korun. 'Nepředpokládáme ale, že by v následujících letech zákazníci utráceli výrazně více. Důvodem je hlavně fakt, že velmi mnoho lidí stále chápe Valentýna jako násilně importovaný svátek nebo dává přednost zážitkovým dárkům jako posezení v restauraci, návštěva kina atp.,' zůstává na zemi Martin Kasa.


Éra first minute

Hůře se trendy vysledovávají u internetových cestovních kanceláří. Invia.cz nabízí podle marketingového manažera Michala Tůmy speciální Valentýnské dárkové certifikáty pro nákup dovolené, ve srovnání s předešlými lety ale nepozoruje v jejich prodeji žádné výrazné rozdíly. 'Vzhledem k tomu, že období jarních prázdnin se kryje se svátkem sv. Valentýna, je poměrně těžké vysledovat, které zájezdy si lidé kupují právě ke svátku zamilovaných,' souhlasí marketingový ředitel Net Travel.cz Petr Staněk. I nadále podle něj převažují zájezdy do Alp, především do Itálie a sousedního Rakouska. 'Oblíbené zůstávají zájezdy do exotických zemí. Za jasný letošní hit však považujeme tzv. first minute, zájezdy prodávané se slevou za včasný nákup,' říká Petr Staněk.

co chtějí zamilovaní?

Top 5 'valentýnských' produktů

(podle počtu objednávek od 25. 1. do 10. 2.)


1. dámský parfém Dolce and Gabbana

2. šperky a hodinky Esprit

3. romantické CD a DVD

4. moravská vína

5. mobil Sony Ericsson + šperk Swarovski

Zdroj - Mall.cz

DÁREK NA DOSAH. V uplynulých dnech se v internetových obchodech zvýšila poptávka po valentýnských dárcích. V kurzu byly hlavně parfémy, šperky a hodinky.

Martin Schreier

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína