Týden.cz, 31.10.2008
Pod společnou značkou Svatomartinské se letos představí 175 vzorků mladých vín od osmdesáti vinařských firem, řekl Pavel Krška z Národního vinařského centra, které distribuci prvních letošních vín koordinuje.
Odborná komise odmítla známku udělit sedmině přihlášených vín od tří vinařů, loni neuspěla pětina vín od deseti vinařů. Vína se budou otevírat podle tradice poprvé 11. listopadu na svatého Martina, většina z nich se vypije do konce roku. Na trhu se objeví rekordní počet přes 800 000 lahví, což je asi o polovinu více než loni.
"Víno nesmí mít žádnou vadu ani chorobu, musí splňovat analytické hodnoty a senzorické vlastnosti dané ochrannou známkou. Víno, které splní všechna náročná kritéria a komise souhlasí v nadpoloviční většině, se dostane na trh. Pokud je víno komisí v nadpoloviční většině zamítnuto, nesmí být uvedeno na trh pod známkou Svatomartinské víno," uvedl jeden z členů komise Marek Babisz. Podle Kršky je tak záruka, že se pod touto značkou objeví pouze kvalitní a ověřená vína.
O domácí obdobu slavnějšího francouzského Beaujolais má zájem stále více vinařů, letos o získání známky požádalo 83 firem, loni jich bylo 67 a předloni 58 vinařů.
Autorská práva ke známce Svatomartinské koupil od původního majitele Jiřího Kopečka v roce 2005 Vinařský fond. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence, který činí 500 korun za každý přihlášený druh vína. Vinařský fond známku Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje.
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.
Vinařské novinky do schránky