Víno je v módě, krize má jen minimální vliv

Břeclavský deník, 10.10.2009

O třináct procent více přívlastkových vín prodá letos Vinium. Jiní prodejci naopak hlásí spíše zvýšený zájem o levnější vína.

výkonný ředitel Vinných sklepů Valtice Marek Šťastný. 'Letošní čísla napovídají, že celkový prodej vín na litry v případě naší společnosti stoupl. Roste popularita vína, které se postupně stává součástí života. Ruku v ruce s tím stoupá i spotřeba vína na hlavu,' podotkl Šťastný. Současná ekonomická krize se podle něj ve vinařství projevila v tom, že se neprodává tolik drahých vín jako předtím. 'Lidé si vybírají spíše levnější vína. To ale neznamená žádný razantní propad zájmu o přívlastková vína. Ovšem ani nárůst,' připustil šéf vinných sklepů. Valtická společnost měla podle něj vždy velmi bohatý sortiment přívlastkových vín. A to platí stále, stejně jako podíl na celkem prodaném objemu vína. I letos to má být kolem dvaceti procent. Tvrzení, že se spotřebitelé nyní přiklánějí spíše ke konzumaci levnějších vín, ale staví na hlavu velkopavlovické Vinium. Firma totiž už od roku 2006 hlásí narůstající produkci přívlastkových vín. 'Letos očekáváme prodej přívlastkových vín v objemu až sedmnáct procent z celkového prodeje tichých vín, tedy zhruba sedm set tisíc lahví. Oproti roku 2008 to bude znamenat třináctiprocentní meziroční nárůst,' uvedl obchodně- marketingový ředitel Vinia Tomáš Klumpar. V případě letošní sklizně hraje Velkopavlovickým do karet nad očekávání vysoká cukernatost hroznů. 'Hrozny pro výrobu jakostních odrůdových vín nakupujeme v tomto roce od osmnácti stupňů normovaného moštoměru nahoru. Největší zájem máme především o větší partie v kvalitě pozdních sběrů,' sdělila výrobní ředitelka společnosti Olga Moravcová. Vinium chce letos nakoupit pět a půl milionu kilogramů hroznů moravského původu, tedy zhruba stejně jako loni. Břeclavský sommelier Libor Nazarčuk má za to, že je trend příklonu k o něco levnějším vínům přeci jenom znát. 'Část lidí například přestala kupovat vína v lahvích a dávají přednost vínům sudovým. Jaké procento, to se ale dá těžko odhadnout,' zamýšlel se moravský sommelier. On sám však jako provozovatel vinoték v Břeclavi, Valticích a Lednici tyto změny příliš necítí. A to i přesto, že se soustředí právě na přívlastková vína. Žádný pokles podílu jejich prodeje ovšem zatím nezaznamenal. O tom, že zájemců o kvalitní a většinou i dražší vína je stále dost, svědčí i letošní nárůst zájmu o ochutnávky ve výběrovém Salonu vín České republiky na zámku ve Valticích. 'Stálá degustační expozice hlásí nárůst návštěvnosti degustačních programů o téměř třicet procent,' potvrdil hlavní sommelier Národního vinařského centra Marek Babisz.



MICHAL ŠUPÁLEK

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína