Vybíráme Svatomartinské

Metro, 29.11.2010

Důležité je hned pro začátek maskování. Tedy těch lahví vína, které se ucházejí o označení Svatomartinské a míří do sousedního sálu plného odborných 'ochutnávačů'. Obsah se ukrývá až po hrdlo do černých látkových sáčků.

Středa 27. října patří ve valtickém zámku druhému kolu degustací, po kterém se na trh mohou dostat jen mladá vína splňující přísné parametry. Nejdůležitější je, že musí jít o letošní víno.

Obsah lahví tak byl ještě před pouhými třemi, čtyřmi týdny v hroznech na vinicích. 'Každý letos musí být nachystaný na vyšší obsah kyselin,' vysvětluje důsledek počasí Mojmír Baroň z Ústavu vinohradnictví a vinařství při Mendelově univerzitě. Pro dnešek byl vyčleněn, aby vedl novinářskou degustaci s osmnácti vybranými vzorky mladých vín. Zatímco za dvěma zdmi sedí dvě desítky skutečných odborníků v oddělených dřevěných boxech, kde mají k dispozici notebook a malé umyvadlo na vyplivování vzorků, naše hodnocení je o poznání otevřenější. Ovšem podle úplně stejných kritérií.

'Díky vzhledu, vůni, chuti a harmonii, tedy celkovému dojmu, může každý vzorek dosáhnout až 100 bodů. Stačí mu ale 75, aby získal označení Svatomartinské,' říká Baroň stojící v čele velkého stolu jako učitel před třídou. I tak jich spousta odpadne. Začínáme veltlínským červeným raným, přes müller thurgau, muškáty, dále pak rosé, až po červená vína. Vždy je známá jen odrůda a číslo vzorku. Před každým leží formuláře, tři skleničky a 'váza' na vylévání zbytků vzorků.

'Technologicky je toto víno perfektně zvládnuté,' říká Baroň o jednom z přinesených vín po našem obodování. 'Je bombastické, aromatické, až vulgární. Já bych si ho nedal, ale chápu, že ženy po něm budou šílet,' dodává. O vzorku portugalů zase říká: 'Je fialkové, až granátové, tak má vypadat mladé červené víno.'

S radostí zjišťuji, že se v hodnocení neliším příliš od odborníků, jen mi čísla létají příliš vysoko nebo příliš nízko. Ale správným směrem. Naštěstí na mé chuti nezáleží.



JAN DAVID



---



Kde se vzalo



Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond.



- Ten v letošním roce již popáté společně s Národním vinařským centrem organizuje propagaci českých a moravských mladých vín pod jednotným logem.

- Značku mohou využít všichni vinaři registrovaní v České republice, kteří splnili všechna náročná kritéria.

- Hodnocení, které rozhodlo o přidělení značky, se konalo v Národním vinařském centru na zámku ve Valticích 21. a 27. října.



Foto - Autor s 18. 'vzorkem'

METRO



Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína