Pozvánka na exkurzi do Rakouska: Sklepní uličky – hit vinařské turistiky

Nadace Partnerství

Brno (27. března 2012) – Počet akcí pořádaných vinaři, ale i různými místními folklórními a zájmovými spolky v prostředí sklepních uliček, rok od roku roste. Autentické prostředí spojené s lidovými stavbami vinných sklepů se stává téměř ikonou pro rozvoj vinařské turistiky a současně místem koncentrované nabídky turistických služeb, od ubytování a stravování až po prodej vína a místních výrobků. Tyto trendy jsou podobné na jižní Moravě i v Dolním Rakousku. Sklepní uličky obou regionů jsou celoevropským fenoménem.

Tak velký počet sklepních uliček a lokalit sklepů, typicky rozložených za vesnicí nebo přímo pod svahy vinohradů, lze nalézt pouze v Dolním Rakousku a na jižní Moravě. Zatímco generace rakouských vinařů jich postavily a k dnešnímu dni zachovaly téměř tisícovku, na jižní Moravě jich bude necelá stovka. Oba sousední regiony se však liší i v dalších věcech. „Zatímco v oblasti Weinviertel jsou lidové vinařské a vinohradnické stavby chráněné a udržované v původním stavu, na Moravě došlo zejména v komunistické éře k devastujícím přestavbám a likvidacím sklepů,“ vysvětluje vedoucí projektu Otevřené hranice – otevřené sklepy Juraj Flamik z Nadace Partnerství. Podle něj však paradoxně důsledná ochrana sklepní architektury zabránila v Rakousku přestavbám na stavby nových funkcí, které vinařská turistika vyžaduje. „U nás je běžné, že se klepy propojují, nadstavují, rozšiřují. Vznikají tak přímo ve sklepech prostory pro degustační akce, gastronomii i ubytování,“ dodává a pokračuje: „V Rakousku řeší problém využití prázdných, i když na pohled nádherných sklepů, u nás řešíme, jak udržet přestavby v mezích původní stavební tradice a vkusu. U sousedů se jídlo a víno na akcích podává ve stanech před sklepem, u nás přímo v upravených sklepech.“ Podle Flamika tedy jde o vyřešení dilematu: „Jak sklepní uličky využívat pro turistiku a současně chránit jejich historickou hodnotu?“

Pomoc při zachování hodnot spojených s kulturním dědictvím a vinařskými tradicemi by měla poskytnout i nově připravovaná certifikace sklepních uliček. „V návrhu kritérii pro certifikaci je požadavek zachování původní atmosféry a ochrany historických prvků. Rovněž bude požadavkem připravit do dvou let po certifikaci studii rozvoje a ochrany sklepní lokality, do které by měli mluvit nejen vinaři, ale také ostatní podnikatelé a obec,“ nastínil Flamik. Letos by měla proběhnout certifikace prvních čtyř uliček, v každé vinařské podoblasti jedna. Pro tyto sklepní uličky připravuje Centrála cestovního ruchu jižní Moravy ve spolupráci s Rakouskou organizací Weinviertel Tourismus prezentaci formou tištěných průvodců, webových stránek a podporou akcí. Pro samotné vinaře tak bude zajímavá podpora při zřízení místního mikromuzea vinařství nebo při vyškolení průvodců sklepní uličkou.

Jedním z kroků k dlouhodobé podpoře sklepních uliček je i zmiňovaný projekt přeshraniční spolupráce Otevřené hranice – otevřené sklepy, podpořený Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

V rámci projektu se ve dnech 28. a 29. dubna uskuteční již druhá exkurze vinařů do oblasti Weinviertel, tentokrát zaměřená na zkušenosti s vyškolenými průvodci s licencí k provádění po sklepních uličkách. Na exkurzi je možné přihlásit se do 20. dubna na e-mailové adrese juraj.flamik@nap.cz. Počet míst je omezen pouze pro 8 účastníků.

Více informací na odkaze: Otevřené hranice - Otevřené sklepy

Kontakty:

Juraj Flamik, ředitel Festivalu otevřených sklepů, e-mail: juraj.flamik@nap.cz, tel. 515 903 117, 606 763 117

Profesní odbornost: vinařská turistika, enologie, cykloturistika a cestovní ruch

Martin Gillár, PR manažer Festivalu otevřených sklepů, e-mail: martin.gillar@nap.cz, tel: 515 903 122, 775 958 907

{fotogalerie foto_aktuality_2399}

Soubory ke stažení

Tisková zpráva
doc, 352768
Pozvánka
pdf, 271922

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína