Tisková zpráva, VF, Omnimedia
Moravská a česká růžová vína jsou domácím produktem, jehož obliba u spotřebitelů rok od roku stoupá. V roce 2012 bylo pro výrobu růžového vína využito 25 % modrých hroznů, což v přepočtu znamená výrobu cirka 40 500 hl růžového vína původem z České republiky. Meziročně tak vzrostl podíl růžového vína na tuzemské produkci asi o třetinu.
V současné době se výrobou růžových vín zabývá 70 % vinařů. Výrobních kapacit je přitom stále dostatek, stejně jako i ploch osázených modrými odrůdami, které jsou základní surovinou pro výrobu růžového vína. Narůstá-li tedy zájem spotřebitelů, mohou vinaři velmi pružně reagovat a vyprodukovat dostatečné množství atraktivních rosé. „Je potěšitelné, že naši vinaři velmi rychle rozpoznali potenciál fenoménu růžového vína a díky dobrému zvládnutí technologie jeho výroby, vhodného výběru hroznů modrých odrůd i marketingové podpoře se i v tomto segmentu stali rovnocennými konkurenty importovaným vínům. Troufám si říct, že svěžestí, ovocitostí a lahodností je i předčí,“ řekl JUDr. Tibor Nyitray, předseda Svazu vinařů ČR.
Růžová vína jsou velmi zajímavým nápojem nejen pro jarní a letní sezonu. Jsou skvěle pitelná, lákají širokou škálou růžových barev a přitom jsou domácím produktem, který je v posledních letech více vyhledávaný tuzemskými spotřebiteli. Kvalitu zajišťuje zejména optimální geografická poloha a vysoká technologická úroveň našich vinařů. Vinařský fond se pak stará o dobrý marketing. „V dnešní době se kvalitní výrobek bez profesionálního marketingu na trhu neudrží. Růžové víno je bezesporu vynikajícím produktem, kterému chceme dát adekvátní marketingovou podporu, a myslím, že se nám to v posledních letech daří. Běžný spotřebitel stále více žádá moravská a česká vína a z toho máme samozřejmě radost,“ řekl ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu ČR.
Nový vizuál
Vzhledem k velkému úspěchu loňského vizuálu, navazuje ten letošní právě na něj. Vizuál by měl evokovat stejné pocity jako růžové víno: svěžest, tajemnost, smyslnost a lákavost.
Růžové akce
Sezona růžových vín začíná každoročně v květnu, který je věnován mnoha „růžovým“ akcím určeným zejména pro širokou veřejnost. Za zmínku jistě stojí každoročně oblíbený Svátek růžového vína ve Ville Richter na Pražském hradě, který se koná 1. května. Dále se pak růžová vína objeví 18. května na Farmářských trzích na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze. Přelom května a června pak tradičně patří Dnům růžových vín v Mikulově, které probíhají souběžně s Gourmet Festivalem. S podzimem pak přicházejí Svatomartinská růžová vína.
Další informace naleznete na webu: www.ruzove.cz
Co je to rosé?
Růžové víno neboli rosé se vyrábí z odrůd modrých hroznů nejčastěji metodou krátkého naležení rozemletých hroznů (rmutu). V České republice se nejvíce používají hrozny odrůd Frankovka, Svatovavřinecké, Zweigeltrebe nebo Cabernet Sauvignon. Růžové víno není určeno k archivování. Mělo by se pít mladé, dokud má svěží ovocnou chuť a vůni. Nejlépe do jednoho až dvou let od sklizně. Růžová vína se chlubí celou škálou barevných odstínů – od růžovošedé, přes jemně lososovou, sladce malinové tóny až po měděnou, v závislosti na zvolené odrůdě hroznů a technologii jejich zpracování.
Pro více informací:
Ing. Nikol Kaštanová, Vinařský fond ČR
E-mail: kastanova@vinarskyfond.cz
Tel.: +420 777 092 865
Jana Škrletová, Omnimedia, s.r.o.
E-mail: j.skrletova@omnimedia.cz
Tel.: +420 602 355 069
Vinařské novinky do schránky