Vážení vinaři, obrátilo se na nás několik kolegů se žádostí o varování před firmami, nabízející předražené internetové prezentace.
Nabídka probíhá zpravidla formou osobní schůzky, kdy obchodní zástupce přesvědčuje vinaře a slibuje jim prezentaci na webovém katalogu firmy (která je ale zjevně předražená), nebo dokonce naprosto nereálné věci (např. že pokud si vinaři zaplatí prezentaci u dané firmy, tak jim to zajistí první místa v katalozích Seznamu, Google atd.)
Se znalostí věci si dovolím doporučit několik zásad prezentace vinařství/ vinného sklepa atd. na Internetu:
1. Důležitá je kvalitní vlastní webová stránka vinařství (nemusí být příliš obsáhlá, důležitá je přehlednost a aktuálnost informací). Takovou stránku si můžete vytvořit i sami pomocí webových šablon (např. webnode.cz), příp. Vám je šikovný programátor vytvoří za několik málo tisíc Kč.
2. Důležité je tzv. SEO - Search Engines Optimalization - optimalizace pro webové vyhledávače.
3. Stránky si registrujte do katalogů např. firmy.cz - základní zápisy bývají zdarma
4. Udržujte aktualizovaný váš záznam na v katalogu vinařů na Vína z Moravy a Vína z Čech. Pokud jej nemáte, můžete si jej vytvořit. Vytvoření i aktualizace jsou zde zdarma!
5. Některé vinařské obce či spolky nabízí registraci v jejich adresáři vinařů; zpravidla také zdarma.
Je na zvážení každého vinaře, zda použije jinou formu placené reklamy na Internetu. Dodržujte ale prosím základní principy:
- Nedejte na okamžitý první dojem z osobní prezentace prodejce reklamy. Nechte si nabídku předložit v písemné podobě formou smlouvy. Před podepsáním si nechte několik dnů na rozmyšlení a smlouvu si samozřejmě podrobně prostudujte.
- Pokud si nejste o výhodnosti jistí, poraďte se s člověkem, kterému důvěřujete a který má s Internetem větší zkušenost.
- Pokud se cítíte být oklamáni (výsledek zjevně neodpovídá slibům), obraťte se na Policii ČR. Pozor ale na to, co jste ve smlouvě/ objednávce podepsali - pouze to je závazné, ne nějaké ústní sliby.
S pozdravem za Národní vinařské centrum, o.p.s.
ing. Pavel Krška, ředitel
Vinařské novinky do schránky