Na naše vinice svítí jedno slunce. Přesto na nich vznikají vína neobyčejně rozmanitá, která vynikají originálními ovocnými tóny a kořenitostí, bohatým spektrem aromatických látek a harmonickou plnou chutí. Právě proto jsou moravská a česká vína vyhledávána milovníky kvalitních a optimálně vyzrálých vín.
Značka „Vína z Moravy" a „Vína z Čech" je registrovanou ochrannou známkou, kterou vlastní Národní vinařské centrum, o.p.s. (držitelem výhradní licence je Vinařský fond). Značka „Vína z Moravy" a „Vína z Čech" je užívána pro propagaci vín z vinařských oblastí České republiky – vinařské oblasti Morava a vinařské oblasti Čechy. Užita přitom může být - za předpokladu dodržení závazných podmínek – pouze na lahvových vínech, která byla schválena komisí expertů Státní zemědělské a potravinářské inspekce jako vína jakostní nebo vína jakostní s přívlastkem. U těchto vín je velmi přísně sledován původ hroznů. Samozřejmostí je také dohled nad kvalitou vlastních vín – expertní komise schvaluje mimo jiné i senzorickou kvalitu vína, a to ještě před tím, než je uvedeno na trh.
Vína na Moravě mají svou tradici již od dob Římanů ve 3. století n.l. V Evropě byla spolu s víny z Čech známá a oblíbená již od středověku. Za posledních deset let prošla vína z Moravy a Čech velkým kvalitativním vývojem a dnes patří k nejlepším vínům Evropy. Moravská a česká vína jsou charakteristická svým zajímavým spektrem vůní, bohatými extraktivními látkami a harmonickým spojením plné chuti se svěžími kyselinami bílých vín. V poslední době se prosazují také vína červená, která jsou díky modernímu technologickému zpracování plná a výrazná, přitom ale hebká a sametová, vynikající příjemnou ovocitou vůní. Trendem budoucnosti se zvolna stávají i růžová vína – krásná nejen díky své barvě, ale také kvůli svému výjimečnému mladistvému charakteru. Svou renesanci dnes prožívá Svatomartinské – mladé víno, u něhož mezi sklizní a uvedením na trh uběhlo jen několik málo týdnů, které je však již prvním plnohodnotným zástupcem nového ročníku vín z Moravy a Čech.
Další informace o vinařské oblasti Morava
Další informace o vinařské oblasti Čechy
Pravidla použití značky jsou popsána v logomanuálu, který si před případným použitím pečlivě prostudujte.
Národní vinařské centrum spolupracuje s Vinařským fondem na obecné propagaci moravských a českých vín
Vinařský fond podporuje marketing vína, rozvoj vinařské turistiky a informuje veřejnost o vinohradnictví a vinařství.
Informační stránka o mladých vínech pod značkou Svatomartinské
Možnost objednávky propagačních materiálů značky Vína z Moravy a vína z Čech, sommelierských potřeb a dalšího zboží
Vinařské novinky do schránky