Moravská vína dobývají svět

Před krátkým časem přivítala Jižní Morava štáb dokumentaristů čínské státní televize, kteří projevili zájem přiblížit moravské vinařství svým divákům. Delegaci provázeli zástupci České asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu.



Asijští žurnalisté byli hosty známé brněnské Vinné galerie, Adámkova vinařství ve Višňové a Vinařství Marcinčák. Čínské novináře přijal a na exkurzi pozval i ředitel Národního vinařského centra Ing. Pavel Krška a starosta města Mikulov Rostislav Koštial, který delegaci provedl historickým centrem, včetně návštěvy zámku. Žurnalisté viděli i vinice a sklípky, seznámili se s technologií výroby a ochutnali řadu vzorků včetně Adámkova červeného burčáku. Největší dojem na ně udělalo ledové a slámové víno Vinařství Marcinčák. Není pochyb, že o ně bude především u bohatých čínských vrstev velký zájem.

Táhnou speciality

Na čínském trhu je k dostání víno především z Francie a Itálie, nechybí ani chilské, kanadské nebo argentinské. Dosud ale na pultech chybí specialitka, jako je ledové či slámové víno. Přitom je zde již silná vrstva bohatých lidí, kteří si tuto pochoutku rádi dopřejí. Až do roku 1995 se slámové víno do ČR pouze dováželo z Německa nebo Rakouska. Dnes se vyrábí velmi úspěšně i u nás, především právě ve Vinařství Marcinčák. Jedná se o unikátní vinařský produkt, vysoce jakostní víno s přívlastkem, vyráběné z již vysušených hroznů s vysokým obsahem cukru. Jak známo, nejméně devadesát dní musí dokonale vyzrálé hrozny ležet na slámě nebo ve větraném prostoru na speciální konstrukci. Tato vína patří k vysoce jakostním přírodně sladkým vínům s bohatou škálou jemných odrůdových tónů. Sladký mošt obsahuje i po zpracování vysoký podíl zbytkového cukru, i hotové víno má výrazně sladkou chuť. Také proto není určeno pro běžnou konzumaci.Jedná se o delikatesu,lahůdku pro vzácné okamžiky. O jeho ceně hovoří fakta: z čerstvě sklizených hroznů získají vinaři sedmdesát až pětasedmdesát procent moštu, u vysušených hroznů slámového vína vytěží jen kolem dvaceti procent. Čínští novináři, mezi kterými nechyběl ani zástupce obchodu, byli chutí vzorků nadšeni. Právě tak byli i spokojeni s degustací v expozici Salonu vín České republiky na zámku ve Valticích, kde, jako na všech místech, která při své cestě navštívili, pilně fotografovali a točili svůj dokumentární film o perle jižní Moravy - Lednicko-Valtickém areálu. První krok ke vzájemnému obchodu byl tedy úspěšně udělán.

Připravme se na čínské turisty

Zjara roku 2009 pak má Prahu a Brno navštívit skupina čínských majitelů cestovních kanceláří, kteří se zajímají o krásy České republiky a její turistické magnety. Chtějí se rovněž přesvědčit o úrovni našeho pohostinství a množství i kvalitě ubytovacích kapacit. O čínské turisty je z naší strany bezesporu velký zájem, zvláště nyní, kdy začíná turistický ruch a návštěvnost ČR zahraničními hosty stagnovat.

Ivan Černý
Foto Miroslav Feszanicz

Popisky:
Brněnská Vinná galerie je známá nejenom výborným moravským vínem, ale i výstavami výtvarných umělců a fotografů

Čínští novináři měli u Adámků štěstí na burčák

Ing. Pavel Krška provází hosty degustační expozicí

Ing. Petr Marcinčák je největší výrobce slámového a ledového vína na Moravě

{fotogalerie foto_aktuality_1375}

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína