MF Dnes, 19.3.2010
B Moravíno
Mikulovská 176, Valtice mikulovská podoblast www.moravino.cz sklepmistr: Lubomír Černý rozloha vlastních vinic: 15 ha počet pracovníků: 9 roční produkce: do 300 000 lahví Vinařská firma Ludvíka Budína se sídlem ve Valticích se svým objemem řadí mezi středně velké výrobce vína. Hospodaří na 15 hektarech vlastních a 30 hektarech pronajatých vinic. Všechny se nacházejí na vynikajících viničních tratích mikulovské podoblasti.
Ludvík Budín patří k těm vinařům, kteří „nevypustí“ z brány vinařství víno, kterému by nevěřil. Mnohokrát se to projevilo i v testech MF DNES, které hodnotí vína z běžných obchodů.
V supermarketech vína z Moravína nenajdete, ale ve vinotékách a restauracích ano.
Značka Moravíno znamená velmi kvalitní vína za příznivou cenu. Většinou jsou to odrůdová bílá vína s výraznou aromatikou – suchá, polosuchá i polosladká, ale i zajímavá červená vína s nasládlými tříslovinami, v poslední době k nim přibyla i polosuchá růžová. Vybrané partie vín zrají ve velkých dubových sudech a některá červená vína v sudech barikových.
Firma se nezaměřuje jen na odrůdová vína, velký úspěch zaznamenala i známková vína, tedy směsi několika odrůd, pod značkou Grand cuvée. „Vyhráli jsme s ním Valtické vinné trhy a vlastně přinutili změnit vinařský zákon,“ říká majitel firmy Ludvík Budín. Do té doby mohlo být známkové víno jen jakostní, dnes může být i přívlastkové. Moravínu se tak podařilo zbavit cuvée špatné pověsti z minulosti, kdy byla vnímána jako směsky průměrné kvality.
měrné Cuvée z Moravína jsou již
ravína několik let stálicí Salonu vín. V tom letošním má Moravíno mezi stovkou nejlepších šest vín.
est Úspěchy na soutěžích: soutěaniční Zahraniční soutěže soutězuje vín obsazuje valtické vinařství méně než ostatní. „Posíláme vína většinou jen do rakouského Poysdorfu, protože nám to v příhraniční oblasti pomůže v obchodu.“ Přesto loni zaznamenala na světové výstavě IWC v San Francisku velký úspěch Pálava výběr z hroznů 2008, získala stříbrnou medaili. Tisíc sto lahví této sladké pálavy putovalo po loňské návštěvě papeže Benedikta XVI. v Česku do Vatikánu. Velký úspěch u zákazníků mají vína ovocného charakteru, tedy rulandské šedé, chardonnay, rulandské bílé.
Budoucnost: „Chceme stabilizovat a vylepšit naši produkci, rozhodně ji nehodláme rozšiřovat, nechceme dělat uniformní vína. A rozšířit nabídku vinařské turistiky a ochutnávek,“ říká Ludvík Budín.
C Sonberk
Sonberk 1, Popice mikulovská podoblast www.sonberk.cz sklepmistr: Oldřich Drápal ml. rozloha vlastních vinic: 40 ha počet pracovníků: 9 roční produkce: 170 000 lahví Vinařství Sonberk má ze všech pěti finalistů nejkratší historii. Vzniklo v roce 2004. Handicap nezkušeného nováčka na trhu se mu však velmi rychle podařilo vymazat. „Snažíme se svoji značku budovat tak, aby si zanedlouho všichni mysleli, že tu byla odjakživa,“ říká obchodní ředitelka společnosti Vladimíra Mrázová. I za tak krátkou dobu si Sonberk dokázal vytvořit jméno u zákazníků i uznání odborníků. Důkazem je i tato nominace do soutěže Vinařství roku.
Velkou chloubou společnosti je unikátní budova vinařství, kterou architekt Josef Pleskot zasadil přímo do vinice Sonberk. „Jsme na ni pyšní, nicméně je to jen ta špička ledovce, která je vidět. Stejně tak nás těší, že jsou pozitivně přijímána i naše vína, která se dělají uvnitř.“
Sonberk se profiluje jako vinařství, z jehož vín „nesmí bolet hlava“, musí být tedy co nejpřírodnější a nejšetrnější, bez zbytečných zásahů, doslazování, bez jakýchkoliv konzervantů kromě siřičitanů. Sympatické na Sonberku je, že se nesnaží dělat všechno, ale zaměřil se jen na několik bílých odrůd, kterým se na vinicích Sonberku daří. Roční produkce nepřesahuje 170 000 lahví. „Myslíme si, že rukopis vinařství se dá udržet jen
udrže do 200 000 lahví. A toho bychom se chtěli držet. Proto děláme jen vína z jednoho kopce,“ říká Mrázová. Vinařství dodává na trh vína ve dvou řadách: Stříbrný Sonberk jsou typicky moravská vína pro každý den, pitelná, šťavnatá, aromatická. Velký Sonberk jsou vína s typickým charakterem vinice Sonberk, vhodná k delšímu zrání v lahvi. Specialitou jsou slámová vína z hroznů dozrávajících pod střechou vinařské budovy.
Úspěchy na soutěžích: Vína neposílá na zahraniční výstavy soutěží příliš často, přesto téměř vždy přivážejí medaile. Sbírka už je úctyhodná – Vinalies Paříž, IWC Londýn, Mundus Vini Germany, Vinitaly nebo Decanter. Nejúspěšnější jsou slámová vína. Vlajkovou lodí Sonberku je pálava a ryzlink rýnský.
Budoucnost: „Udržet kvalitu, kterou jsme nastavili, to je hlavní cíl. O nás se říkalo ‚Sonberk – vinařství s potenciálem‘, teď už se začíná říkat ‚Sonberk ano‘. A pro nás je důležité, abychom to udrželi,“ říká Vladimíra Mrázová.
D Vinné sklepy Valtice
Vinařská 407, Valtice mikulovská podoblast www.vsvaltice.cz sklepmistr: Miroslav Suchomel, Zdeněk Horník, Zdeněk Antoš, Jiří Uřičář, Jaroslav Matocha rozloha vlastních vinic: 550 ha počet pracovníků: 75 roční produkce: 4 000 000 lahví Tradiční velký výrobce vín se zaměřuje především na produkci kvalitních odrůdových vín pod značkou Château Valtice. V současné době zpracovávají Vinné sklepy Valtice kolem 5 000 tun vinných hroznů ročně. Společnost je největším pěstitelem révy vinné v České republice. Vinice, na nichž pěstuje asi 15 odrůd bílých i červených, se nacházejí na Valticku a v okolí Pavlovských vrchů.
„Vždycky jsme se profilovali jako firma, která vychází z moravské surovinové základny. Máme vinice v lokalitě Pálava, Dolní Dunajovice, Novosedly, které jsou specifické mineralitou a zvláštním projevem terroir,“ říká ředitel společnosti Marek Šťastný.
Záběr firmy je skutečně velmi široký – od stolních vín přes známková (populární Grácie) a odrůdová jakostní až k přívlastkovým ve všech kategoriích – kabinety, pozdní sběry, výběry z hroznů, botrytické výběry, vína ledová i slámová. Před dvěma lety k nim přibyly i sekty.
Pýchou vinařství jsou dva unikátní historické sklepy – Křížový a Zámecký, kde se vína připravovala už před 500 lety. Zrají zde především červená vína, která byla vyrobena v moderních technologických prostorách. Sklepy pojmou přes milion litrů vína uloženého v dubových sudech i nerezových cisternách a zrajícího v 300 tisících lahví.
Dozrávají tu archivní vína, která společnost dodává na trh v lahvové zralosti.
Valtická vína se vyvážejí i do zahraničí, především do Kanady, Velké Británie a Německa.
Úspěchy na soutěžích: Vína se značkou Château Valtice jsou pravidelně zastoupena na Salonu vín.
Největší úspěch v historii zaznamenalo Neuburské ledové 2001 na soutěži v Panamě, kde bylo oceněno jako víno století.
V loňském roce si přivezly Vinné sklepy Valtice velkou zlatou medaili z mezinárodní soutěže Terravino v Izraeli za Ryzlink vlašský výběr z bobulí 2007 a zlatou za Chardonnay výběr z hroznů 2008. Zlato získalo i Veltlínské zelené pozdní sběr 2007 na IWC v San Francisku, ledové Veltlínské si vybojovalo zlato na Concours Mondial Bruxelles.
Budoucnost: „Ještě více turisticky zatraktivnit lokalitu, jednak Lednicko-valtický areál, ale i vlastní vinohradnictví kolem Pálavy. Chceme se mnohem víc otevřít návštěvníkům, formou turistických vinařských programů a různých aktivit navázat kontakt s lidmi,“ říká Marek Šťastný.
E Znovín Znojmo
Šatov 404 znojemská podoblast www.znovin.cz sklepmistr: Petr Drozd, Ladislav Mikulenčák, Libor Tvarůžek rozloha vlastních vinic: 20 ha počet pracovníků: 110 roční produkce: 5 000 000 lahví Z pětice finalistů je Znovín Znojmo největší firmou. Pro představu denně prodá 17 000 lahví. Patří ke stálicím moravského vinařství. Firma je zaměřena především na tuzemské zákazníky, kterým nabízí celou škálu vín – jakostní i přívlastková, odrůdová i známková, věnuje se i výrobě ledových, slámových a šumivých vín. To vše z nejlepších viničních tratí znojemské podoblasti.
Znovín vlastní nejkrásnější vinici na celé jižní Moravě – 12hektarový Šobes nad ohybem řeky Dyje, výjimečnou polohu mají i vinice dlouhodobých dodavatelů Znovínu U tří dubů a Weinperky.
Důraz na polohu vinice se odráží i v mottu společnosti „vína hrdá na svůj původ“. Znovín byl možná na Moravě prvním propagátorem „terroir“, tedy myšlenky, že není důležitá jen odrůda, ale i vinice, ze které pocházejí hrozny. Vína s označením Terroir Levure jsou vyrobena z kvasinek získaných z vinic uvedených na etiketě. „Pro nás je důležitý původ vín. Víno není jen ryzlink nebo veltlínské či sauvignon, my do něj přidáváme i viniční trať. To je pro nás priorita,“ říká ředitel Znovínu Pavel Vajčner. Proto se firma zaměřuje především na bílé aromatické odrůdy – sauvignon, tramín, pálavu, ryzlink a veltlínské. „Ze Znojemska jsou voňavější než z jiných oblastí. V létě horké dny a studené noci, to jinde na Moravě není.“
Znovín je průkopníkem i v jiných oblastech. Byl například prvním vinařstvím, které začalo v 90. letech s technologií řízeného kvašení. První uvedl do života dnes již běžnou a oblíbenou zásilkovou službu. Ze všech vinařství má nejpropracovanější turistický program. Jeho Vinařská putování jsou již proslulá. Velmi záslužné jsou i akce v Louckém klášteře.
Úspěchy na soutěžích: Znovín Znojmo má na svém kontě ta nejvyšší ocenění téměř ze všech významných světových výstav. Ze všech pěti finalistů má nejvíc medailí ze soutěží. „Je to tím, že jich obesíláme hodně,“ říká skromně Pavel Vajčner. „Vína na soutěže jsme posílali už dříve, než je začal vinařský fond podporovat.“ Hodně zlatých a stříbrných posbíral Ryzlink rýnský bobulový výběr 2000 ze Šobesu.
Budoucnost: „Chtěli bychom, aby zákazníci ještě více vyhledávali jednotlivé viniční tratě. Nejen Šobes, ale i další. Aby si oblíbili víno z určité lokality a nevybírali jen podle odrůdy. A aby značka Znovín byla zárukou ještě větší kvality,“ říká Pavel Vajčner.
Autor:
(hve)
Vinařské novinky do schránky