www.vitalia.cz
Čeští a hlavně moravští vinaři pracují na tom, aby mladým vínem, kterému se říká Svatomartinské, vytlačili z obchodů i restaurací zahraniční konkurenci, tedy francouzské Beaujolais.
11. 11. 2011 v 11 hodin. To zní dobře, vinaři mají promyšlený marketing. Pod patronací Vinařského fondu se v konstelaci čtyř jedenáctek slavnostně otevřou lahve letošních Svatomartinských vín a bude se připíjet. Protože právě k přípitku a slavnostním chvílím je Svatomartinské určené. Tradice prvního přiťuknutí sklenkou vína nového ročníku na svatého Martina pochází už z období vlády Josefa II. a vinaři se ji nyní snaží oživit.
První představitel nového ročníku vín
Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tuto dobu už stačila získat svůj osobitý charakter.
Svatomartinské:
•je mladé víno typické svou příjemnou ovocitou vůní a svěží chutí
•je prvním představitelem nového ročníku moravských a českých vín
•je doporučováno ke konzumaci do Velikonoc
•je tradičně vítáno na sv. Martina, 11. 11. v 11 hodin
.Pro značku Svatomartinské jsou ale vhodné jen některé odrůdy, a to takové, které v našich podmínkách dozrávají dříve, a nabízejí tak včas potřebnou vysokou kvalitu hroznů. Mezi Svatomartinskými víny je možné nalézt jak vína z jediné odrůdy, tak i cuvée, tedy víno vyrobené z více odrůd.
O značku Svatomartinské se mohou ucházet pouze vína vyráběná z těchto odrůd:
•bílé víno – odrůdy: Müller Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský
typová charakteristika: příjemné, vyrovnané, svěží ovocité suché víno
•růžové víno – odrůdy: Modrý Portugal a Svatovavřinecké
typová charakteristika: příjemné, dobře pitelné ovocité suché víno
•červené víno – odrůdy: Modrý Portugal a Svatovavřinecké
typová charakteristika: hladké sametové suché víno, odbourané kyseliny
Jak poznáte, že jde o pravé Svatomartinské?
Autor: Vinařský fond ČRSvatomartinské víno ale zdaleka není každé víno, které vinaři dokážou vyrobit před 11. listopadem a odpovídá daným odrůdám. Svatomartinská vína totiž nejprve procházejí kontrolou nezávislé komise, která zhodnotí, zda senzorické parametry vína odpovídají požadované charakteristice. Označení Svatomartinské tak mohou nést pouze moravská a česká vína, která splní všechna požadovaná kritéria. Obvykle projde sítem zhruba 80–85 % uchazečů.
Přehled všech vín, která mohou nést logo Svatomartinské víno 2011 najdete zde: http://www.svatomartinskevi...utnate/vinari-se-znamkou.html
•Svatomartinské je vždy víno v lahvi, nikdy ze sudu.
•Logo Svatomartinské najdete vždy na kapsli a etiketě lahve.
•Všichni vinaři musí použít předepsané kapsle, které jsou objednávány jednotně, takže umožňují kontrolu nad označenými produkty.
•Etiketu mohou vinaři použít jednotnou nebo vlastní, ale vždy na ní musí být logo Svatomartinské.
.Padne hranice dvou miliónů lahví?
Vinaři se už sedmým rokem snaží co nejvíce zviditelnit značku svatomartinského vína, přimět zákazníky k nákupu řadou souvisejících akcí (více na konci článku), podobně jako se to již daří burčáku.
A jsou úspěšní – roste prodej i zájem vinařů o udělení loga Svatomartinské. Když Vinařský fond značku v roce 2005 poprvé uváděl na trh, přihlásilo se 36 vinařství. Od té doby každý rok počet přihlášených vinařů a vín výrazně narůstá. V loňském roce to bylo už 90 vinařů a vinařských firem a na trh se dostalo přes 1 600 000 lahví. Ambicí vinařů je překonat letos hranici 2 000 000. O možnost používat logo Svatomartinské se letos uchází už 118 vinařů a vinařských firem.
Vinaři nepodceňují marketing a atraktivní grafiku. Letos je maskotem, samozřejmě vedle samotného svatého Martina na koni, svatomartinská husa. Podle propagačních materiálů se zdá, že si pěkně dává „do zobáku“.
Souvislost mezi světcem a husou vysvětluje několik legend, pro nás je spíš důležité, že opeřenec patří k tradici a končí každým rokem „na Martina“ na pekáči. Ťukněte si ke slavnostnímu obědu „Svatomartinským“!
Tipy na vinařské akce – Svatomartinské 2011
Aktualizovaný přehled akcí můžete vyhledávat na stránkách http://www.svatomartinskevi...ate/svatomartinske-akce.html.
Na restauracích zapojených do projektu najde zákazník „sem-tamky“, oboustranné kartičky na dveře, oznamující, zda se nalévá Svatomartinské, nebo zda je – pouze pro ten den – už „vypito“.
Kromě restaurací najdete Svatomartinské i v prodeji v obchodních řetězcích a letos i na farmářských trzích – například v Praze na Farmářském tržišti Jiřák, více Svatomartinské slavnosti a pečená husa na Jiřáku, a na Severočeských farmářských trzích v Teplicích, kde k vínu připravují nabídku zabijačkových specialit. Další plánované akce na Vitalia.cz v sekci FARMÁŘSKÉ TRHY.
http://www.vitalia.cz/clanky/svatomartinske-vino/
Vinařské novinky do schránky