Na podzim roku 2012 do USA odjel první kontejner plný moravských vín. Jak se vínům daří? Co se za uplynulý rok 2013 stihlo zrealizovat a kde všude jsou k dostání?
Americký trh
US trh je celosvětově největším trhem s vínem. Ročně se tam spotřebuje 2,83 miliardy litrů vína s průměrnou spotřebou 10,3 litrů na hlavu s ročním růstem 2,2% (zdroj: Wine Institute). I přes nižší spotřebu na hlavu jde o trh rozvinutý a vysoce konkurenční, což znamená, že uvedení nového produktu je dlouhý proces, ve kterém je klíčové mít v USA kvalitního obchodního partnera. Samotný trh má ale obrovský potenciál – jak svojí velikostí, tak právě nižší spotřebou per capita.
Moravská vína v USA jsou k dostání v 7 státech
Fakticky se moravská vína začala v USA prodávat v lednu 2013, i když byla ve skladu již od listopadu předchozího roku – bouře Sandy tehdy znemožnila vína ve větším měřítku uvést již na předvánočním trhu. Od té doby se ale jejich dostupnost rozšířila do sedmi států USA (New York, Illinois, New Jersey, Washington D.C., Kalifornie, Connecticut a Rhode Island), celkem na více jak 60-ti místech a přes internet je část nabídky vín k dostání téměř ve všech státech USA (www.getwineonline.com/vzc) – chcete-li tedy obdarovat své příbuzné nebo přátele v USA, můžete tak učinit z pohodlí vašeho domova.
Vína mají v nabídce většinou luxusní hotely, kvalitní restaurace a lepší obchody s vínem. Nejvíce prodejních míst je na Manhattanu a centrální části New Yorku (aktuálně celkem 18). Kromě těchto běžných míst je můžete nalézt také na našich zastupitelských úřadech a dalších českých agenturách působících v USA. Tyto úřady vína používají různým způsobem, třeba jak uvádí Generální konzulka ČR v Chicagu, paní Dana Huňátová: „Vína jsme servírovali například na recepci konané u příležitosti oslavy 95. výročí vzniku samostatného Československa“ a další možnost vína na tomto konzulátu ochutnat byla oslava sametové revoluce, která se konala v Chicagu 15. listopadu, obdobně to platí pro Generální konzulát v New Yorku, kde mají moravská vína výbornou podporu.
Jak si vína stojí
Moravská vína jsou pro Američany víceméně neznámá, přistupují k nim proto bez větších předsudků nebo s počátečním „respektem“ nikoli despektem. Kvalitu hodnotí velmi pozitivně – jsou většinou mile překvapeni a potěšeni. Dá se říci, že doposud nebyla zaznamenána negativní reakce – to je částečně i díky způsobu výběru vín - vína byla finálně vybrána ze sta předem přichystaných. Například časopis Wine & Spirits ohodnotil Ryzlink vlašský 2011 z vinařství Galant 90 body, což je výborný výsledek. Malým překvapením jsou názory několika čecho-američanů dlouhodobě žijících v USA – ti mají moravská vína stále zařazena v kategorii „průměrných bílých kyselejších vín“. Za poslední dvě dekády ale moravské vinařství udělalo obrovský krok kupředu – za prvních 10 měsíců roku 2013 získala vína z ČR na mezinárodních soutěžích 1x Double-Gold, 175x Gold, 435x stříbrných a 111x bronzových medailí.
Zde je na místě poděkovat Vinařskému fondu (i Národnímu vinařskému centru) za podporu účasti vinařů na mezinárodních soutěžích včetně soutěže v San Franciscu a také panu doktoru Luboši Bártovi za organizaci účasti našich vinařů na soutěži vín ve Finger Lakes (stát New York) – výsledky na těchto dvou soutěžích významným podílem pomáhají budovat značku vín z ČR v USA.
Dobývání amerického trhu
I když vše začalo velmi pozvolna díky bouři Sandy, postupně události nabraly na spádu. V květnu proběhlo za podpory Vinařského fondu oficiální uvedení vín z ČR v Chicagu a v New Yorku – byly uspořádány dvě recepce celkem pro cca 250 hostů a dále dvě doprovodné akce – v českém komunitním centru v Chicagu a také malá degustace vín pro zástupce tisku v restauraci Hospoda v Českém domě v New Yorku. Součástí tohoto oficiálního uvedení byl také druhý výběr vín pro export v následujícím období.
Průběžně probíhají degustace u současných i potenciálních zákazníků a každý týden přibývá několik nových odběratelů. Vína byla prezentována i na několika celodenních slavnostech, které v USA pořádala česká komunita našich krajanů (většinou „Moravské dny“ apod.).
Ve spolupráci z CzechTourism se vína zúčastnila Culinary Roadshow pořádané pobočkou CzT v Los Angeles – za 12 dnů postupně degustace proběhly ve městech Phoenix (Arizona), Salt Lake City (Utah), Seattle (Washington), Portland (Oregon), Palo Alto a Las Angeles (Kalifornie).
Kdo za exportem stojí?
Na vývozu vína spolupracují dvě firmy – na české straně jde o Klub Sommeliérů a na americké straně působí firma Czech Wine Imports, Inc. Velkou přidanou hodnotou tohoto tandemu jsou jak zastoupení na obou stranách Atlantiku, tak jejich zaměření na vína z ČR. Přitom nejde o zbytečné mezičlánky v obchodním řetězci, protože USA ze zákona vyžadují postup importér/distributor/obchod/zákazník. Pan Petratur z Klubu Sommeliérů dodává „Našim cílem je být jasnou volbou pro každé vinařství z ČR, které chce exportovat svá vína do USA. Jsme otevřeni jakékoliv spolupráci a usilujeme o to, aby naše práce byla na světové úrovni.“. Příběh Klubu Sommeliérů a Czech Wine Imports, Inc. otiskl i prestižní The Wall Street Journal (19. července 2013 pod názvem „First Pours for Moravian Wines“). V roce 2014 budou tito dva partneři dále budovat dobré renomé vín z České republiky a rozšiřovat své pozice na trhu v USA.
Tisková zpráva, Autor: Klub Sommeliérů
Více informací na www.klubsommelieru.cz a na www.facebook.com/czech.wine
Vinařské novinky do schránky