Nejnovější průzkum spotřebitelského chování, zpracovaný pro Vinařský fond, potvrdil jasnou preferenci moravských a českých vín.
Spotřebitelé naše vína upřednostňují kvůli lepší chuti a kvalitě, vína pijí více a častěji a jsou ochotni si za dobré víno připlatit. Mezi konzumenty vína také přibývá žen.
Víno si u nás oblíbilo 75 % dospělé populace, což je dlouhodobě poměrně stabilní ukazatel. K vývoji ale dochází ve vnímání kvality vína. Stále více Čechů dokáže ocenit kvalitní víno, což se projevuje v ochotě utratit více peněz za skutečně dobré víno. Oproti roce 2012 vzrostla průměrná měsíční útrata za víno o 65 korun na 379 Kč. Za láhev pro vlastní spotřebu jsme ochotni vyndat z peněženek až 155 Kč, což je ve srovnání s rokem 2012 o 33 Kč více. Ještě lépe jsou na tom ale, přátelé a rodina kterým jako dárek kupujeme vína až za 229 Kč.
Naši měsíční útratu za víno ale nezvyšuje jen výběr dražších, tedy zpravidla kvalitnějších vín. Víno totiž také pijeme častěji, a když ho pijeme, pijeme ho o něco více. Třetina dotázaných uvedla, že nyní víno pije častěji a polovina vypije stejné množství vína v porovnání s rokem 2012. Od roku 2012 také ubylo konzumentů, kteří si na jedno posezení nedají více než 2 dl vína, a naopak mírně narůstá počet těch, kteří si dopřejí od 3 dl až po celou 0,75l láhev. Průměrně za týden vypijeme 0,53 l vína, a to nejčastěji ve večerních hodinách. Víno nejraději pijeme ve společnosti lidí, které máme rádi, a to na návštěvě (25 %), doma s partnerem (19 %) anebo u příležitosti rodinné oslavy (16 %).
„Moravská a česká vína jsou pro naše spotřebitele jednoznačnou volbou kvality. Preferuje je 60 % Čechů, zatímco přednost zahraniční produkci dává jen necelá desetina konzumentů. Vína z Moravy a Čech jsou nám nejbližší a máme je nejraději zejména kvůli jejich lepší a všeobecně vyhovující chuti, vysoké kvalitě. Svým nákupem ale také rádi a cíleně podporujeme moravské a české výrobce,“ komentoval výsledky průzkumu Ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který si pravidelné průzkumy spotřebitelského chování zadává už od roku 2006.
Ruku v ruce s větší preferencí kvalitních vín jde i znalost značky Vína z Moravy, vína z Čech. Tu zná už 78 % konzumentů vína, což je oproti roku 2012 o 8 % více. Značka Vína z Moravy, vína z Čech se tak pro nás stala jednoznačným vodítkem při nákupu.
Nejvíce jsme si z bílých vín oblíbili odrůdy Pálava (16 %), Rulandské šedé (14 %), Chardonnay (13 %), Sauvignon (13 %) nebo Tramín červený (12 %) a mezi červenými víny máme nejraději Modrý Portugal (17 %), Frankovku (17 %) a Svatovavřinecké (13 %).
A kdo jsme my, pijáci vína? Jsme znalci i nadšenci, pravidelní i příležitostní konzumenti, nároční i nenároční, ale jedna část naší vinařské populace stojí za povšimnutí, protože se takto silně ještě nikdy v průzkumech neobjevila. Jsou jimi tzv. mladší příznivkyně vína. Z čista jasna se objevila početná skupina žen (15 % všech konzumentů vína), která však vypije téměř čtvrtinu (24 %) všeho vína u nás, tedy o 3 dl vína týdně víc než průměrný konzument. Ženy si dopřávají víno nejčastěji ve společnosti ať už partnera nebo přátel a víno patří k prožívání jejich hezkých chvil a zábavy.
Hlavním místem našich nákupů jsou supermarkety a hypermarkety, kde nakupuje víno 6 z 10 Čechů a 42 % z nás zde víno nakupuje nejčastěji. Třetina z nás nakupuje vína také ve vinotékách a pětina přímo u vinařů. Víno vybíráme zejména na základě předchozí zkušenosti, většinově se zaměřujeme na vyzkoušené značky, vinařství a druhy vín, ale dáme i na doporučení, a nebojíme se tak ochutnávat nová vína.
O průzkumu
Pravidelné šetření postoje spotřebitelů k moravským a českým vínům zadává Vinařský fond na reprezentativním vzorku více než tisíce respondentů již od roku 2006. Hlavními ukazateli jsou popularita, vnímaná kvalita, znalost značky a preference našich vín bez ohledu na cenu.
Vinařské novinky do schránky