Znojemský deník, 15.12.2006
Jednotliví zákazníci i firmy před Vánocemi nakupují nejen mladá vína
Reklamní kampaně i pověst moravských vín zjevně dělají svou práci dobře.
Vinaři i obchodníci s vínem mají důvod k optimismu. Lidé čím dál víc kupují jak mladá vína, tak jakostní či přívlastková z předchozích ročníků. Část míří na sváteční stoly, další nakupují zástupci firem jako dárky pro své obchodní partnery a klienty. "Víno ochutnám docela rád. Mám příbuzné a známé v Čechách, kam na svátky jezdívám, tak s sebou rád vezu pár lahví vína. Většinou vyberu něco, co mi samotnému zachutnalo," řekl jeden ze znojemských přátel dobrých vín Jaroslav Novotný. Jak dodal, k návštěvám některých jarních koštů doplnil v posledních dvou letech i listopadové slavnosti mladých martinských vín.
Mladá vína táhnou
"Mladá vína se prodávají velmi dobře, odhaduji o třetinu lépe než v předchozím roce. Propagace martinských vín zjevně má své výsledky," řekl šéf dobšického vinařství Lahofer Stanislav Lancouch. Poptávka po mladých vínech podle jeho odhadu proti loňsku stoupla o třetinu. Ještě výraznější je podle jeho slov nárůst zájmu o další druhy vín. "Zčásti tomu napomohly změny zákonů, zčásti sledujeme, že se nemalé procento lidí postupně odvrací od zahraničních vín, která je přitahovala po otevření trhu, a vracejí se k domácí produkci," podotkl Lancouch. Nová zákonná pravidla povzbuzují zejména .firmy, aby nakupovaly vína jako daňově odečitatelné dárky. "Zástupci firem si vybírají podle typu a ceny vín. Nekupují naslepo podle ceníku, vína si přechutnávají a podle toho pak dělají objednávku," doplnil šéf vinařské firmy. I menší vinaři vyřizují před Vánocemi a závěrem roku víc objednávek než jindy během roku. "Za listopad a prosinec prodáme tolik, co jindy třeba za půl roku," uvedl Marek Líbal z rodinné vinařské firmy z Horních Dunajovic.
Vinotéky mají rušno
Většina zákazníků se ptá po jakostních vínech. "Na mladá vína se příliš nezaměřujeme a zákazníci se na ně ptají jen ojediněle. Celou produkci necháváme uzrát a prodáváme až od léta dalšího roku," doplnil Líbal. Na rostoucí poptávce se podle jeho odhadu rovným dílem podílejí firmy i soukromí zákazníci. Rušno je v těchto dnech i ve vinotékách. "Sledujeme určitě i rostoucí zájem o mladá vína. Připisuji to účinku silných kampaní z posledních let. Soustředíme se na naši stálou nabídku jakostních a přívlastkových vín, ale podle možností zařazujeme i mladá vína," přiblížil strategii jedné ze znojemských vinoték Václav Beran. I on potvrzuje, že lidé nakupují před Vánocemi víno čím dál více. "Myslím, že . rmy se na vinotéky obracejí ještě víc než na samotné vinaře, chtějí přesně vědět a ochutnat, co budou svým partnerům či klientům nabízet. Jejich objednávky bývají hodně různorodé, nelze říct, že by bylo nějaké typické dárkové víno," doplnil Beran.
MARTIN MOŠTĚK
Vinařské novinky do schránky