Vinaři: Poptávka teď stoupá

Znojemský deník, 15.12.2006

Jednotliví zákazníci i firmy před Vánocemi nakupují nejen mladá vína

Reklamní kampaně i pověst moravských vín zjevně dělají svou práci dobře.

Vinaři i obchodníci s vínem mají důvod k optimismu. Lidé čím dál víc kupují jak mladá vína, tak jakostní či přívlastková z předchozích ročníků. Část míří na sváteční stoly, další nakupují zástupci firem jako dárky pro své obchodní partnery a klienty. "Víno ochutnám docela rád. Mám příbuzné a známé v Čechách, kam na svátky jezdívám, tak s sebou rád vezu pár lahví vína. Většinou vyberu něco, co mi samotnému zachutnalo," řekl jeden ze znojemských přátel dobrých vín Jaroslav Novotný. Jak dodal, k návštěvám některých jarních koštů doplnil v posledních dvou letech i listopadové slavnosti mladých martinských vín.


Mladá vína táhnou

"Mladá vína se prodávají velmi dobře, odhaduji o třetinu lépe než v předchozím roce. Propagace martinských vín zjevně má své výsledky," řekl šéf dobšického vinařství Lahofer Stanislav Lancouch. Poptávka po mladých vínech podle jeho odhadu proti loňsku stoupla o třetinu. Ještě výraznější je podle jeho slov nárůst zájmu o další druhy vín. "Zčásti tomu napomohly změny zákonů, zčásti sledujeme, že se nemalé procento lidí postupně odvrací od zahraničních vín, která je přitahovala po otevření trhu, a vracejí se k domácí produkci," podotkl Lancouch. Nová zákonná pravidla povzbuzují zejména .firmy, aby nakupovaly vína jako daňově odečitatelné dárky. "Zástupci firem si vybírají podle typu a ceny vín. Nekupují naslepo podle ceníku, vína si přechutnávají a podle toho pak dělají objednávku," doplnil šéf vinařské firmy. I menší vinaři vyřizují před Vánocemi a závěrem roku víc objednávek než jindy během roku. "Za listopad a prosinec prodáme tolik, co jindy třeba za půl roku," uvedl Marek Líbal z rodinné vinařské firmy z Horních Dunajovic.


Vinotéky mají rušno

Většina zákazníků se ptá po jakostních vínech. "Na mladá vína se příliš nezaměřujeme a zákazníci se na ně ptají jen ojediněle. Celou produkci necháváme uzrát a prodáváme až od léta dalšího roku," doplnil Líbal. Na rostoucí poptávce se podle jeho odhadu rovným dílem podílejí firmy i soukromí zákazníci. Rušno je v těchto dnech i ve vinotékách. "Sledujeme určitě i rostoucí zájem o mladá vína. Připisuji to účinku silných kampaní z posledních let. Soustředíme se na naši stálou nabídku jakostních a přívlastkových vín, ale podle možností zařazujeme i mladá vína," přiblížil strategii jedné ze znojemských vinoték Václav Beran. I on potvrzuje, že lidé nakupují před Vánocemi víno čím dál více. "Myslím, že . rmy se na vinotéky obracejí ještě víc než na samotné vinaře, chtějí přesně vědět a ochutnat, co budou svým partnerům či klientům nabízet. Jejich objednávky bývají hodně různorodé, nelze říct, že by bylo nějaké typické dárkové víno," doplnil Beran.

MARTIN MOŠTĚK

Vinařské novinky do schránky

Každý týden vám pošleme aktuality ze světa vína