Blanenský deník, 12.10.2007
Jedenáctého listopadu se začnou prodávat mladá vína. Lahví Svatomartinského bude letos téměř dvakrát tolik než vloni.
Ještě se s vínem neťuká, upozorňují ve vinných sklepech na jihu Moravy vinaři každého, kdo by si teď chtěl připít na zdraví s mladým vínem. Skleničky o sebe mohou poprvé zazvonit až na svatého Martina.
Jedenáctého listopadu v jedenáct hodin dopoledne se také mladá vína poprvé objeví v obchodech. Na trh míří půl milionu lahví. Třetí rok pod společnou národní známkou Svatomartinské víno.
A značka jde podle všeho do módy. 'Zájem vinařů o tuto značku je teď mnohem větší. Lahví Svatomartinského je letos o osmdesát procent víc než v loňském roce,' řekl ředitel Národního vinařského centra ve Valticích Pavel Krška.
Na Svatomartinské zpracovávají vinaři Műller Thurgau, Veltlínské červené ranné, Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Vína, která budou chtít vinaři pod značkou Svatomartinské prodávat, ohodnotí nezávislá komise degustátorů.
'Je to záruka, že se pod touto značkou objeví pouze kvalitní ověřená vína,' upozornil ředitel Krška. Přihlásilo se zatím třiasedmdesát vinařů. Jen dva jsou přitom z Čech, ostatní z jižní Moravy. Vína bude komise hodnotit jednatřicátého října. Hned potom oznámí, která z nich hodnocením prošla a která dostanou značku Svatomartinské. Jednotné logo s jezdcem na koni používají vinaři pro mladé Svatomartinské víno už třetím rokem. 'Podařilo se nám koupit známku od vinaře Jiřího Kopečka z Valtic. Řada vinařů pochopila, že bude dobré spojit se pod jednu značku,' řekl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Akce je podle něj hlavně propagací vinařství, ale i marketingovým tahem. Za propagaci Svatomartinských vín zaplatí Vinařský fond letos šest milionů korun.
Vinaři, kteří usilují o značku Svatomartinské, zaplatí licenční poplatek pět set korun zajeden vzorek vína, platí také povinnou zprošťovací záklopku na hrdle láhve a na etiketách nesmí chybět znak Svatomartinského.
Jen asi padesát dnů má přitom vinař na to, aby Svatomartinské víno vyrobil. 'Proto se na to nehodí pozdnější odrůdy. To bychom do jedenáctého listopadu nestihli vyrobit,' říká vinař z Velkých Bílovic na Břeclavsku František Mádl. Stihnout se to ale podle něj vyplatí. 'Vinař dá už na podzim o sobě vědět, naznačí, jak bude jeho ročník vypadat a je to i ekonomicky výhodné. Na podzim mají vinaři největší vydání. Proto je každá prodaná lahev dobrá,' dodal Mádl.
Značka Svatomartinské láká také hosty do restaurací. Jedenáctého listopadu v jedenáct hodin dopoledne nabídnou víno zákazníkům. K pečené huse. 'Je o to obrovský zájem,' potvrdil majitel restaurace Valtická rychta ve Valticích Otakar Březina.
Svatomartinské víno bude Vinařský fond nabízet také na slavnosti Svatomartinského vína, i v neděli jedenáctého listopadu na náměstí Svobody v Brně.
HANA ČERNOHORSKÁ
Vinařské novinky do schránky